Gå direkt till innehåll
Jobbfestivalen i Kungsträdgården attraherar tusentals besökare och öppnar dörrar till nya jobbmöjligheter

Pressmeddelande -

Stockholm, 23 maj 2023 - Idag förväntas över 10 000 besökare flockas till Kungsträdgården för att delta i Jobbfestivalen, en unik mötesplats för arbetssökande och företag med ett kontinuerligt rekryteringsbehov. Med temat "Mångfald & Inkludering" syftar festivalen också till att främja verktyg och tjänster som ökar mångfalden och minskar risken för diskriminering.

Förra årets Jobbfestival lockade över 10 000 personer, och minst 600 av dem lyckades säkra nya anställningar genom evenemanget. Denna framgång har skapat stort intresse inför årets festival, särskilt bland aktörer från de nordliga delarna av landet som vill visa upp möjligheterna till nya jobb.

Mats Wernheim, en entreprenör med omfattande erfarenhet inom rekryteringsbranschen och själv utan en gymnasieexamen, är initiativtagaren bakom festivalen. Han betonar vikten av att fler engagerar sig i detta ämne och uttrycker att näringslivet måste omvärdera sina krav på kandidater.

”Genom att vidga sina perspektiv kanske man inser att det egentligen inte råder någon brist på kandidater.”

Förra året deltog flera kommuner från norra Sverige, och i år fortsätter engagemanget, inklusive Piteå kommun. Fredrik Blom, Näringslivsutvecklare på Piteå kommun, uttrycker sin glädje över det fantastiska gensvaret från besökarna vid förra årets Jobbfestival och betonar Piteås potential som en plats för framgång och tillväxt.

”Piteå har överraskande stort intresse som bostadsort, tack vare den attraktiva livsstilen som erbjuds och möjligheten att vara en del av en blomstrande gemenskap.”

Byggnadsingenjören Louise har åkt ifrån Uppsala för att besöka Jobbfestivalen i sommarvärmen.

”Jag är så otroligt imponerad av Piteås bemötande och av de norra kommunernas uppslutning. Min familj och jag kommer att söka oss till Piteå inom några månader. Vi tilltalas av livsstilen och tryggheten. Och av att vi vuxna dessutom kan fortsätta arbeta inom våra branscher. Den helhetslösning som Piteås inflyttarservice erbjuder är så värdefull för oss.”

Entreprenören Balder från Stockholm driver eget företag inom charkproduktion. Han träffade Piteå kommun på förra årets mässa och har sedan dess varit på ett guidat studiebesök för att titta på lämpliga lokaler till sin verksamhet.

”I februari är det dags, då flyttar faktiskt sambon och jag till Piteå! Det hade jag nog inte trott för några år sedan men vi är bara en av många stockholmare som börjat förstå Norrbottens potential. Att kunna leva gott och jobba med det man vill på en och samma plats. Vi är så peppade. Hej Piteå!”

Kontakt: Hannah Degerman
Hannah.Degerman@pitea.se

Regioner

I kuststaden Piteå, som hyser några av landets främsta pappers- och massaindustrier, bor det drygt 42 000 lyckliga invånare. Vi är visserligen kända för att vara lite överdrivet stolta men att vi är lyckligast i Norrland är faktiskt bevisat i en vetenskaplig undersökning.

Piteå är en småstad med tydliga kontraster; vi har hav och skärgård, sjöar och älvar, skogar, en levande landsbygd och inte minst tydliga årstider. Med bara ett stenkast till fjällen en vacker vinterdag till sol och bad på Sveriges Riviera när sommaren gjort sin entré är Piteå en plats full av möjligheter!

Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.

Jörgen Hult

Presskontakt Varumärkesansvarig på Piteå kommun Piteå 0911-69 60 23

Välkommen till Piteå!

Piteå – det är hit man kommer när man kommer hem.