Gå direkt till innehåll
Affärscoacherna på Go Business - norra Sveriges digitala inkubaror. inom kreativa och kulturella näringen.

Kreativa näringarna blomstrar i evenemangsstaden Piteå

De kreativa näringarna är en bransch som växer så det knackar i Piteå. Det märks hos Go Business som stöttar företag inom kulturella och kreativa näringar, samt tjänstesektorn. Intresset för att utveckla sitt företag i inkubatorn har aldrig varit större.

Norra Sverige är hett, med många påbörjade stora industrietableringar och fler är i sikte. Men parallellt med det frodas en annan del av näringslivet, de kulturella och kreativa näringarna (KKN). Det är – tillsammans med cleantech/förnybar energi och skoglig råvara – spetsområden för Piteå kommuns utvecklingsbolag Piteå Science Park.

- Nu när det nya Norrland håller på att formas ser vi att de företag vi stöttar kommer att ha en oerhört viktig roll i att stärka platsens attraktivitet. Det är viktigare nu än någonsin att se till att människor med kreativa idéer vill förverkliga sig själva här. Därför är det riktigt roligt att vi nu har ett rekordstort söktryck, säger Andreas Eklund, verksamhetschef Go Business som drivs av Piteå Science Park.

De tidigare Go Business-deltagarna Lisa Hellmér och My Bergström driver tillsammans Pensionatet, en restaurang med vedugnseldad pizza, designbutik, bed & breakfast och konferensanläggning vars verksamhet har utvecklats ordentligt de senaste åren med flera nya satsningar på gång. Pensionatet är en populär mötesplats för såväl pitebor som besökare, turister och konferensgäster från hela Sverige. Företaget uppmärksammas ofta i nationella press och ägarduon har vunnit flera näringslivspriser.

- Jag tycker att Piteå har mött våra idéer och visioner om stadens utveckling på ett underbart sätt. Vi har känt oss väldigt välkomna som företagare, både när vi startade och även nu när vi fortsätter att utveckla konceptet, säger Lisa Hellmér.

Kulturella och kreativa näringen stärker evenemangsstaden
Piteå är känd för att vara en riktig evenemangsstad med stora satsningar som Piteå Summer Games, Piteå dansar och ler, Festspelen, Race of Champions och SM-veckan, som nu arrangeras här för andra gången. Det stärker de kreativa näringarna och vice versa.

Lisa Hellmér är imponerad över hur Piteå lyckas attrahera och skapa evenemang i världsklass.

- Nyligen hade vi en världsmästare i Formel 1 i huset som gav oss högsta betyg. Tänk ändå...att få bästa betyg av någon som vanligtvis äter middag i Monaco eller på en yacht i Bahamas. Det är bra för den egna stoltheten och självförtroendet. Och just självförtroendet är ju en viktig komponent i att våga, vilja och fortsätta utvecklas.

Go Business startade i Piteå 2008 som en av de första inkubatorerna i Sverige för företag inom kreativa och kulturella näringar. Sedan starten har inkubatorn stöttat drygt 400 företag. En färsk undersökning visar att företagen som deltagit i Go Business tredubblar sin omsättning på tre år och att fyra av fem fortsatt att driva sina företag vidare minst tre år efter inkubatorn.

- Vi startade vår verksamhet i Piteå och har fortfarande vårt huvudkontor här, men har idag blivit hela norra Sveriges digitala inkubator. Det är en spännande utveckling och intressant att se alla positiva effekter som skapas när entreprenörer möts och tänker tillsammans. Vi har sett många spännande samarbeten växa fram som gynnar både Piteå och regionerna, säger Andreas Eklund.

Endast 28 procent av Sveriges företag drivs av kvinnor enligt statistik från SCB, men på Go Business är statistiken nästintill det omvända och kvinnorna dominerar. Nyligen presenterades företagen som antagits till vårens inkubatorprogram och 14 av 17 företag drivs av kvinnor.

- Här sticker vi ut om man tittar på inkubatorer i Sverige och det är positivt att vi kan vara med och bidra till ett mer jämställt företagande. Vi har också jobbat mycket med att bredda bilden av entreprenören, framför allt genom att lyfta alla drivna och framgångsrika entreprenörer som vi har mött genom åren.

Fakta om Piteå Science Park
Piteå Science Park arbetar nära forskningsinstitut och akademi för att driva utvecklingen av Piteås starka profilområden: kulturella och kreativa näringar, cleantech och högteknologiska material.

I bolagets tre verksamheter – innovationsarenan, inkubatorn Go Business och konserthuset Studio Acusticum – möts olika perspektiv och kompetenser för att generera nya idéer, lösningar och upplevelser som gör Piteå och norra Sverige starkare och intressantare.

Go Business team (se bild, fr.v): Camilla Nedieman, Lisa Kejving, Jonna Valikainen och Andreas Eklund. Therese Åhlund saknas på bilden.

Kontakt
Amanda Karlsson, telefon 070-396 95 49, e-post amanda.karlsson@piteasciencepark.se