Skidfamiljen ska växa i Norrbotten

Skidfamiljen ska växa i Norrbotten

Piteå lever upp under SM-veckan och skidfolket i Norrbotten blickar framåt. Ett nytt samverkansprojekt är i startgroparna med fokus på ungdomar mellan 12-16 år. - Vi vill få skidfamiljen att växa i länet genom utbildning, idrottsgemenskap och rörelseglädje, säger sportchefen Joakim Abrahamsson.

Pandemin har satt sina spår. Alla uteblivna träningar och tävlingar de senaste åren har medfört att många yngre skidåkare valt att lämna sporten.

- Vi noterar klart färre deltagare i till exempel Ungdoms DM. Det är signaler vi tar på största allvar, säger Piteå Elits sportchef Joakim Abrahamsson. Vi hoppas kunna bidra till att vända trenden genom projektet. Primärt handlar det inte om att få fram nya elitåkare. Det viktigaste är att vi får skidfamiljen att växa i Norrbotten på alla plan. Fler yngre skidåkare, fler tränare med utbildning och folk som kan göra en insats i föreningslivets breda repertoar är målet. Med ungdomarna i fokus hoppas vi uppnå positiva effekter för längdåkningen i länet, säger Joakim Abrahamsson.

Det första ungdomslägret startar i slutet av maj på Lindbäcksstadion i Piteå. Piteå Elit har planerat sju träffar under året med fem instruktörer på plats varje gång. I projektets ledning finns kända namn som Sven-Erik Pajala, Karl Edenroth, Mia Eriksson, Magdalena Pajala, Emma Wredenberg och Thomas Nilsson. Samtliga med lång och gedigen erfarenhet inom Piteå Elit.

Utöver dem kommer klubbens elitaktiva att dela med sig av sina kunskaper vid minst ett sommarläger.
- Förebilder som Jonna Sundling, Ebba Andersson och Johan Häggström är fantastiska inspiratörer som vet av egen erfarenhet vad rörelse- och idrottsglädje betyder i unga år, säger Joakim Abrahamsson.

Piteå Elits initiativ har  fått positiv respons i länet från länets klubbar och Norrbottens Skidförbund. Även Svenska Skidförbundet backar upp projektet med bland annat ledarutbildning och inspirationsdagar.
- Vi tycker att satsningen känns helt rätt och stämmer väl in i vår långsiktiga vision ”Vi ska bli fler och vi ska bli bättre”, säger längdchefen Lars Öberg.

Sparbanken Nord går in som största enskilda finansiär i projektet, men stöd erhålls även från Svenska Skidförbundet och Wallstens fastighetsförvaltning.
- Idrott och satsningar för barn och unga är prioriterat inom Sparbanken Nords samhällsengagemang, något även våra kunder önskar att vi ska satsa på. Därför känns detta projekt helt rätt då det syftar till inspiration, glädje och kamratskap inom skidåkningen för att också motverka risken att unga slutar med sin idrott. Att skapa rörelseglädje och gemenskap genom hela livet är viktiga parametrar för oss, säger Erika Mattson, chef för Hållbarhet och Samhälle.

Kontaktperson:
Joakim Abrahamsson