Inbjudan till plåtslagarlektion på Viktoriaskolan i Skara

Ungdomsarbetslösheten är hög i Västra Götaland. Samtidigt har plåtslagarföretag i regionen svårt att hitta nya medarbetare. För att belysa behovet, diskutera åtgärder, och öka intresset för yrket anordnar branschorganisationen Plåt & Ventbyrån en skolturné där lokala politiker och plåtslagarföretag bjuds in att delta. Nu har turen kommit till Viktoriaskolan i Skara.

I dag arbetar drygt 1 000 plåtslagare i Västra Götaland. Enligt Plåt & Ventbyråns prognos behövs minst 490 nya plåtslagare i länet inom tre år. Under 2023 sökte endast 27 personer in till plåtslagarutbildningen i regionen, en siffra som är för låg för att möta branschens behov.

Den 9 november kommer två av Plåt & Ventbyråns unga yrkesambassadörer att hålla i en plåtslagarlektion för en åttondeklass på Viktoriaskolan. I anslutning till lektionen bjuder vi även in lokala politiker och representanter från plåtslageribranschen till ett frukostmöte för att diskutera hur vi tillsammans kan lösa kompetensbristen inom yrket och samtidigt minska ungdomsarbetslösheten.

Vi hoppas på din medverkan!

Tid:

Frukostmöte: torsdagen den 9 november klockan 07:15–08:15

Plåtlektion: torsdagen den 9 november klockan 08:00–09:20

Plats:

Frukostmöte: Skara Stadshotell, Järnvägsgatan 5

Plåtlektion: Viktoriaskolans slöjdsal, Skaraborgsgatan 43

Välkommen!

Plåt & Ventbyrån är plåtslageri- och ventilationsbranschens egen organisation för utbildning och rekrytering. Vi ägs gemensamt av Plåt & Ventföretagen och Byggnads. Läs mer om oss på www.platventbyran.se.