Nästa vecka genomförs uttagningarna till ”SM för unga plåtslagare 2018”

Nästa vecka genomförs uttagningarna till ”SM för unga plåtslagare 2018”

Mellan den 23–26 januari pågår uttagningstävlingar till SM-finalen i plåtslageri. Drygt 110 plåtslagerielever från 23 av landets olika gymnasieskolor kämpar om 6 finalplatser.

I över 30 år har SM för unga plåtslagare varit ett givet och årligt inslag för plåtslagerielever som närmar sig studenten. Intresset är som vanligt stort när SM-uttagningarna drar igång i början av året. Både yrkesstoltheten och tävlingssuget är tydligt bland eleverna och i år är det 113 kandidater som ställer upp i kampen om SM-medaljerna.

Uttagningstävlingarna hålls under hela vecka 4, den 23–26 januari, men på olika dagar beroende på ort och skola. För tävlande skolor, antal elever och lokala kontaktpersoner, se dokument: ”SM för unga plåtslagare 2018_uttagningstävlingar”

Beräkningar, problemlösning och känsla
Uttagningstävlingarna sker på respektive skola och är tidsbegränsade till 6 timmar effektiv tid. Tävlingsuppgiften kommer att utföras i lackerad förzinkad stålplåt och momenten ingår i byggnadsplåtslagarens vardag. Plåtbeklädnad av tak och fasader kräver god kunskap om matematiska beräkningar, materialkännedom, problemlösningsförmåga och känsla för hantverket. Den exakta uppgiften är hemlig fram till tävlingsdagen.

Final under Yrkes-SM i Uppsala
Lokala domare utser en vinnare från varje gymnasieskola. Vinnarnas bidrag skickas därefter till branschens utbildningsorganisation PVF Yrke & Utbildning, där en central jury granskar tävlingsbidragen utifrån måttnoggrannhet, detaljutförande och helhetsintryck. De 6 unga plåtslagare som har presterat bäst, gör upp om medaljerna i årets SM-final. Finalen genomförs på Yrkes-SM i Uppsala den 27 april.

Stor efterfrågan på utbildade plåtslagare
Behovet av utbildade byggnadsplåtslagare är fortsatt mycket stort i hela landet. Det är ett yrke med goda framtidsutsikter. Läs mer om plåtslagaryrket på www.platslagare.nu.

De 6 SM-finalisterna tillkännages och publiceras den 16 februari på smup.se och på MyNewsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

För mer information:
Therese Berganäs, PVF Yrke & Utbildning 070-568 73 66

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåt & Ventföretagen och Byggnads.

Huvudsponsorer till "SM för unga plåtslagare 2018" är Bevego och Plannja.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageri- och ventilationsbranschens egen organisation för utbildning och rekrytering. Vi ägs gemensamt av Plåt & Ventföretagen och Byggnads. Läs mer om oss på www.pvf.se.