Årets finalister i SM för unga plåtslagare

På fredag gör de upp om SM-medaljerna i plåtslageri

De var från början 140 plåtslagarelever, nu är de sex skickligaste kvar. På fredag, den 29 mars, kämpar de om SM-medaljerna i 2019 års upplaga av SM för unga plåtslagare. Finalen äger rum på branschskolan PVF Teknikcentrum i Katrineholm.

Årets finalister i ”SM för unga plåtslagare 2019” är:

Felix Bengtsson, Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping, 072 545 63 67
Robert Nord,
Bromangymnasiet, Hudiksvall, 072 731 62 72
Alexander Bech,
Hahrska gymnasiet, Västerås, 070 866 51 15
Olle Spetz,
Viskastrandsgymnasiet, Borås, 076 018 47 31
Jesper Ericzon,
Uppsala Yrkesgymnasium, Uppsala, 072 200 75 71
Joel Cronqvist,
Kattegattgymnasiet, Halmstad, 070 813 12 98

Teknik, känsla och kundkontakt
De tävlande plåtslagarna kommer att testas i material- och teknikkunskap liksom problemlösningsförmåga och känsla för hantverket, men också få visa prov på hur de hanterar kundkontakten. Juryn bedömer slutligen bidragen utifrån måttnoggrannhet, detaljutförande och helhetsintryck.

Följ SM-finalen på Instagram och Facebook
Finalen pågår mellan kl 08.00-14.00, fredag den 29 mars. Prisutdelningen är beräknad till kl 15.00. För den som inte kan ta sig till Katrineholm kommer delar av finalen livesändas via Facebook, facebook.com/bliplatslagare. Löpande uppdateringar kommer även ske via #smup2019, #bliplåtslagare och @bliplatslagare på Instagram.

Stor efterfrågan på utbildade plåtslagare
Behovet av utbildade byggnadsplåtslagare är fortsatt mycket stort i hela landet. Under de kommande tre åren behöver det anställas ca 2000 plåtslagare. Det är ett yrke med goda framtidsutsikter. SM-tävlingen är bland annat ett tillfälle för eleverna att visa upp sina kunskaper för framtida arbetsgivare.

För mer information:
Therese Berganäs, PVF Yrke & Utbildning 070-568 73 66

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåt & Ventföretagen och Byggnads.

Huvudsponsorer för SM för unga plåtslagare 2019 är Bevego och Plannja.