Plåtslagare deltar i ny tävlingsgren för hantverkare i Yrkes-SM

Plåtslagare deltar i ny tävlingsgren för hantverkare i Yrkes-SM

I morgon, den 19 maj startar Yrkes-SM på Svenska Mässan i Göteborg. Under tre dagar tävlar 200 ungdomar i ett trettiotal olika yrkesgrenar. Fyra plåtslagarelever deltar i nyheten ”bygg & konstruktion” där man bygger ett hus och tävlar i fyra olika team tillsammans med andra hantverksyrken.

I årets Yrkes-SM deltar fyra plåtslagarelever i "bygg & konstruktion", en nyhet där man bygger ett hus och tävlar i team tillsammans med träarbetare, murare, plattsättare och arbetsledare enligt ett mycket uppskatta koncept från Euroskills 2008. Bygg & konstruktionsteamen har 18 timmar på sig att bygga de olika delarna på den gemensamma tävlingsuppgiften - huset. De tävlar och bedöms både som team och individuellt.

Förutom att heja på de tävlande får besökare även möjlighet att själva prova bland annat plåtslagaryrket tillsammans med regerande VM-silvermedaljören i plåtslageri, Joakim Karlsson.

SM-programmet består även av uppvisningar, tävlingar för besökare, kändisbesök samt tillfällen att titta på, fråga om och prova på en rad andra yrken.

Tävlingarna börjar i morgon onsdag då lagen får sina tävlingsuppgifter och de första tävlingsmomenten påbörjas för att avslutas på fredag då vinnarna i de olika yrkena koras.

Bygg & konstruktionsteamen jobbar i BYNs (Byggnadsindustrins Yrkesnämnd) monter i hall C.

Läs mer om bygg & konstruktionsteamen på www.byn.se. Här publiceras även dagliga rapporter om tävlingens händelseförlopp.

De medverkande plåtslagarna i YRKES-SM är:
Tobias Reis                          Bräckegymnasiet i Göteborg                     076-2624066
Tommy Brandt                     Bäckadalsgymnasiet i Jönköping                076-2456329
Henrik Bodén                       Nobelgymnasiet i Karlstad                         073-0845252
Jonathan Persson                 Viskastrandsgymnasiet i Borås                    070-6013968

Kontakt: Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 08-556 062 85, 0705-68 64 82.
Pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.
Se även: www.yss.se
och www.platslagare.nu

Yrkes-SM
arrangeras av Youth Skills Sweden, ett samarbete mellan staten, LO och Svenskt Näringsliv, för att uppmärksamma och höja statusen på yrkesutbildningar.