Plåtslagare dubbelt prisade på Yrkes-SM

Plåtslagare dubbelt prisade på Yrkes-SM

Den 19 till 21 maj tävlade ca 200 ungdomar i Yrkes-SM på Svenska Mässan i Göteborg. De fyra medverkande plåtslagarna tävlade med var sitt bygg & konstruktionsteam. Team Nobelgymnasiet från Karlstad med plåtslagare Henrik Bodén, lyckades kammade segern. Dessutom fick plåtslageribranschen ett bonuspris för bästa ”prova-på” station.

Deltagarna var något nervösa när tidsfristen, efter tre dagars arbete, närmade sig sitt slut. Sent i går eftermiddag stod det dock klart att Sveriges bästa husbyggare kommer från Nobelgymnasiet i Karlstad. Under 18 timmar samarbetade team Nobelgymnasiet med arbetsledare Mattias Andersson, snickare Emil Nilvert, murare Björn Bengtsson, plattsättare Adam Renström och plåtslagare Henrik Bodén för att bygga det bästa huset i Yrkes-SM.

Åker till Euroskills i Portugal
Plåtslagare Henrik Bodén är såklart mycket glad över segern men också över upplevelsen att delta i tävlingen.
– Det var väldigt spännande och kul att få vara med i Yrkes-SM. Framför allt att få vara där med teamet och tävla tillsammans. Det är lite overkligt att vi vann, berättar han.
Med vinsten kommer nu inte vila utan mer jobb. Det vinnande laget får nämligen åka till Euroskills i Lissabon i Portugal den 9-11 december där de kommer att tävla mot andra europeiska team i just ”bygg & konstruktion”.

Pris för bästa prova-på yrke
Yrkes-SM besöktes av ca 14 000 åskådare och det var många som uppskattade tävlingsgrenen för bygg & konstruktion eftersom flera yrken kunde ses samarbeta kring ett större projekt. En som gillade plåtslagarna lite extra var Kitty Jutbring, årets officiella guide och konferencier. Regerande VM-silvermedaljören i plåtslageri, Joakim Karlsson var en av de som fanns vid plåtslagarnas prova-på station och som tilldelades Kittys alldeles speciella pris för bästa prova-på yrke.

Plåtslagarna i de placerade bygg & anläggningsteamen:
1:a Henrik Bodén                  Nobelgymnasiet i Karlstad                          073-0845252
2:a Jonathan Persson            Viskastrandsgymnasiet i Borås                     070-6013968
3:aTobias Reis                      Bräckegymnasiet i Göteborg                       076-2624066

Kontakt:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 08-556 062 85, 0705-68 64 82.
Pressrum: www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.
Se även: www.yss.se, www.byn.se
och www.platslagare.nu

Yrkes-SM
arrangeras av Youth Skills Sweden, ett samarbete mellan staten, LO och Svenskt Näringsliv, för att uppmärksamma och höja statusen på yrkesutbildningar.