Marcus Mikulic, elev i årskurs nio på Ytterbyskolan i Kungälv, testar att arbeta med plåt. Foto: Niklas Jendeby

Plåtslagerilektion på Ytterbyskolan i Kungälv väcker intresse för framtidsyrke

Inom tre år behöver minst 490 nya plåtslagare anställas i Västra Götaland – samtidigt har endast 60 elever sökt in till plåtslagarprogrammet i länet det senaste året. För att fler ungdomar ska känna till plåtslagaryrket och dess fördelar krävs gemensamma ansträngningar och långsiktiga lösningar. Under tisdagen besökte därför Plåt & Ventbyrån Ytterbyskolan i Kungälv för att bjuda högstadieeleverna på plåtslagerilektioner och samtala med lokala företagare om kompetensbristen i framtidsyrket.

I dag arbetar drygt 1 000 plåtslagare i Västra Götaland – men företagen har svårt att hitta medarbetare. För att möta branschens behov behöver minst 490 nya anställas i länet inom tre år – ett behov som är omöjligt att tillgodose sett till dagens begränsade utbildningsmöjligheter och låga kännedom om yrket.

– Jag brinner för att fler ska bli plåtslagare. Vi har en stor brist på välutbildat folk i branschen, och det har vi haft sedan 90-talet. Kompetensförsörjningen är helt avgörande för att vi ska överleva som företag, säger Mathias Mattson, vd på POGAB i Älvängen.

I Västra Götaland finns det i dag fyra gymnasieskolor som erbjuder plåtslagarutbildning med egen verkstad. En av dessa skolor ligger i Göteborg – och här har endast åtta elever sökt in till plåtslagarprogrammet under det senaste året.

– Jag tycker det är jätteviktigt att fler blir intresserade av plåtslageri. Jag har varit ute på skolor och pratat om yrket sedan jag själv blev klar som lärling. Det känns fräckt när man träffar folk som säger att de valde yrket tack vare att jag pratat på deras skola, säger Hugo Salming, plåtslagare på POGAB i Älvängen, som höll i plåtslagarlektionerna på Ytterbyskolan.

Trots goda framtidsutsikter och möjligheter till direkt anställning efter gymnasiet är vetskapen om vad en plåtslagare gör mycket begränsad. Under besöket på Ytterbyskolan fick eleverna veta mer om yrket och prova på hantverket.

– Det var kul att testa på. Jag ska gå bygg och anläggning på gymnasiet och har mest funderat på att bli murare. Men kanske att jag testar på att bli plåtslagare i framtiden. Vi får se, säger Marcus Mikulic, elev i årskurs nio på Ytterbyskolan.

Plåt & Ventbyrån är plåtslageri- och ventilationsbranschens egen organisation för utbildning och rekrytering. Vi ägs gemensamt av Plåt & Ventföretagen och Byggnads. Läs mer om oss på www.platventbyran.se.