Yrkes-SM 2014: Mer ”metal” i plåtslagarmontern - med OUTTRIGGER

Yrkes-SM 2014: Mer ”metal” i plåtslagarmontern - med OUTTRIGGER

Plåtslagarna brukar synas och höras under evenemanget Yrkes-SM, både via hammarslag och spännande aktiviteter i montern. I år är inget undantag. Vad sägs om klättervägg, prova-på-verkstad och riktigt skön METAL med hårdrocksbandet Outtrigger – sågs senast i Melodifestivalen och är nu aktuella med turné och ny platta.

Den 15-16 maj råder det full aktivitet i plåtslagarnas monter på Yrkes-SM i Umeå. Sveriges bästa plåtslagare ska göra upp om SM-medaljerna och laddar på bästa tänkbara sätt till tonerna av högaktuella metalbandet Outtrigger.

Byggnadsplåtslageri är ett verkligt framtidsyrke! Vi vill vara säkra på att de tusentals ungdomar som besöker Yrkes-SM får information om en utbildning som leder till jobb. Att bjuda på ”metal” i flera olika former är ett kul sätt, säger Annika Waernström, SM-ansvarig på PVF Yrke & Utbildning.

Bandmedlemmarna i Outtrigger gästar Yrkes-SM under torsdagen den 15 maj mellan kl.11–13. De inleder med ett framträdande och kommer därefter att utmanas av besökarna på klätterväggen och testa sina eventuella talanger för plåtslagaryrket.

Outtrigger är en svensk metalgrupp från Helsingborg som består av medlemmarna John Löfgren, Simon Peyron, Timmy Andersson, Joakim Agnemyr och Adam Axelsson. Bandet slog igenom 2013 med en cover på Robin Stjernbergs låt You och ökade stort i popularitet under medverkan i Melodifestivalen 2014.

Yrkes-SM arrangeras vartannat år och är Sveriges största satsning för att öka intresset och rekryteringen till moderna yrkes­utbildningar. De skickligaste ungdomarna i ett 40-tal yrken samlas för att göra upp om SM-titlarna, däribland plåtslagarna. Evenemanget brukar locka över 10 000 besökare.

För mer information och högupplösta bilder:
Annika Waernström, PVF Yrke & Utbildning, 0705-68 64 82, annika.waernstrom@pvf.se samt på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pvf-plaat-ventforum-ab.

”SM för unga plåtslagare” är en årlig återkommande tävling som organiseras och genomförs av PVF Yrke & Utbildning, plåtslageribranschens organisation för rekrytering och utbildningsfrågor, på uppdrag av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.

SM för unga plåtslagare 2014 sponsras av Bevego och Armat.

PVF Yrke & Utbildning är plåtslageribranschens egen organisation för utbildning och utveckling av yrkesutbildning inom branschen. Vi ägs gemensamt av Plåtslageriernas Riksförbund och Byggnads.