Releassage med Sofia Johansson och Plezuro

Slår man samman en release av en ny kollektion med en vernissage för illustrationer blir det en releassage och det är precis vad som kommer ske på Plezuro den 28 februari. Butiken premiärvisar sin nya kollektion, som gästdesignats av Johanna Nordlöf, samtidigt som Sofia Johansson öppnar sin utställning och inleder utställningsåret

Sofia Johansson kommer från den lilla staden Mariestad, även kallad Vänerns pärla, men flyttade 2010 till Stockholm för att studera konst vid Nyckelviksskolan på Lidingö. Där fastnade hon för grafisk design och illustration och sökte därför konstskolan BASIS grafiska utbildning. Det var på den utbildningen Sofia började med de illustrationerna hon nu ställer ut i den lilla kreativa butiken Plezuro i Stockholm. Bilderna är gjorda med en vanlig svart kulspetspenna där Sofia utnyttjat trycket från sin hand för att få olika nyans och tjocklek på strecken. Det var ett tidskrävande arbete som krävde hög koncentration.

Sofias vernissage inleder utställningsåret på Plezuro och bilderna hänger på butikens väggar i en månad. Plezuro har sedan starten 2007 låtit unga kreativa talanger få chansen att visa sina alster för en ny och inte alltid så traditionell konstpublik. Under året är flera svenska och europeiska konstnärer inbokade.

Den 28 februari visas också butikens vårkollektion och Johanna Nordlöf som gästdesignat denna säsong är på plats.

Plats: Plezuro, Rörstrandsgatan 28 i Stockholm
Tid och datum: Torsdagen den 28 februari kl. 18-21
Titta på Sofias verk på souf.se

• utställning
  • fågel
  • release
  • johanna nordlöf
  • sofia johansson
  • vernissage
  • plezuro
  • mode
  • konst
  • kollektion
  • kläder
  • johanna westin
  • illustration
  • vänerns pärla
  • mariestad

• Stockholm

Den lilla butiken Plezuro på Rörstrandsgatan är en av Stockholms mest omtalade oberoende butiker och befinner sig i framkant när det kommer till att mixa mode, musik, konst och livsstil. I butiken blandas oetablerade märken med ett handplockat vintagesortiment. Allt i en unik upplaga. Plezuro har beskrivits som "like a sweet raisin in the cake" (daysinsweden.com) och "ett litet guldkorn som man gärna återkommer till när man väl hittat den" (whatsupsthlm.se).

Butikens ägare, Johanna Westin, har sedan starten 2007 frekvent ordnat vernissager, teater, spelningar och tävlingar, såsom Plezuro Illustration Challange och gästspel med bland andra Anna Järvinen. Stylister och press välkomnas att låna varor ur butiken. www.plezuro.se

Johanna Westin

Presskontakt Butiksägare 08-344200