Årets Plåtslagare 2010, prisas för talang och passion

PRESSMEDDELANDE 100421

Året plåtslagare 2010
Jonas Karlsson, Cityplåt i Umeå, en passionerad plåtslagare med unik talang

Jonas Karlsson från Cityplåt i Umeå belönades och applåderades rikligt under evenemanget PLÅT10 i Malmö den 15 april när han utsågs till Årets plåtslagare 2010.

Sedan 15 år tillbaka utser Stiftelsen Plåtslagaryrkets fond varje år en yrkespersonlighet värd titeln ”Årets plåtslagare”. Utmärkelsen är till för att främja yrkeskunnandet och vinnaren ska bland annat kunna uppvisa ”arbetsinsatser av hög plåtslagarteknisk kvalitet”.

Årets Plåtslagare 2010 är Jonas Karlsson, VD för City Plåt i Umeå AB. Stiftelsen har samlat in mycket omfattande dokumentation av Jonas utförda arbeten de senaste fem åren och beundrat flertalet kvalificerade arbeten i framför allt koppar och zink. Stiftelsen har även varit på plats och studerat Jonas arbete på Drottninggatan 73 i Stockholm och Jakobs kyrka i Hudiksvall. Förutom yrkesskickligheten och Jonas uppenbara passion för plåtslageri har han visat sig vara en mycket driven företagare och uppskattad person.

– Jag älskar mitt jobb och det upptar stora delar av mitt liv. Jag tänker plåt dygnet runt, avslöjar han.

Ur juryns motivering:
”Stiftelsen har särskilt uppskattat Jonas talang och passion för plåtslageriyrket vilket han driver som en konstform. Jonas är en god ambassadör för yrket och är värd all uppmärksamhet för sina yrkeskunskaper”.

Tidigare år har Årets påtslagare fått ta emot hyllningarna på arbetsplatsen, men i år togs tillfället i akt att om möjligt föra hantverket och arkitekterna lite närmare varandra. Evenemanget PLÅT10 är en seminariedag om plåtfasader och arkitektur för arkitekter, vilken i år hölls den 15 april i Malmö. På scenen föreläste såväl arkitekturelitens absoluta världsstjärnor som flera svenska arkitektbyråer om sina respektive erfarenheter kring plåtfasader. Att komplettera med en verkligt skicklig yrkesman och dela ut priset Årets plåtslagare blev både uppfriskande och jordnära.

Jonas Karlsson fick på scenen ta emot medalj, diplom, blommor och 15 000 kronor av stiftelsens ordförande Dan Kristiansen. Självklart passade PLÅT10s moderator Mark Isitt på att intervjua denne omvittnat skicklige yrkesman och arkitekterna i publiken fick sig nog en tankeställare när Jonas berättade att det under hans karriär endast ringt en arkitekt för att fråga om råd angående byggnadsplåt. Men kanske fick de också mersmak när Jonas bestämt hävdade att med plåt är allt möjligt. Applåderna var hur som helst hjärtliga och stora.

Stipendiet till Årets Plåtslagare delas ut i samverkan med Plåtslageriernas Riksförbund och Lindabfonden.

Plåtslageri, en konstform?
Absolut! Åtminstone om du frågar mig.
Jonas Karlsson, Årets Plåtslagare 2010

Kontakt:
Läs mer om Cityplåt eller kontakta Jonas via www.cityplat.se, 070 - 597 10 50.
Stiftelsen Plåtslagaryrkets fond, Ordförande Dan Kristiansen 070-492 50 50.

• årets plåtslagare
  • zink