Volontärer från Rapid Relief Team förbereder mat och dryck till barnen på sommarkollo

Sjätte året i rad: Plymouthbröderna stöttar sommarkollo för behövande barn

För sjätte året i rad har Plymouthbröderna förlängda arm, Rapid Relief Team (RRT) åkt till ett sommarkollo på Kinnagården i Espevik utanför Varberg för att servera hamburgare med goda tillbehör. Fyra volontärer från RRT var torsdagen den 14 juli på plats på kollot, som sedan 1927 drivits av Olle Bolmelind i samarbete med Röda Korset

Sommarkollot är en viktig del av RRTs återkommande arbete för att hjälpa de utsatta i samhället, som förutom 2020 har vart på kollot i sex år i rad: "Vi hjälper gärna till på detta kollot då vi tycker att det har ett nobelt syfte, i förlängningen kan det innebära ett tryggare samhälle då man kan fånga upp individer som det kanske kunnat gå snett för", berättar Ruben Klingenberg från RRT.

Deltagarna på kollot är barn till föräldrar som inte kan skicka iväg dem till andra sommaraktiviteter på grund av ekonomiska skäl. Kollot ger därför en oförglömlig sommarupplevelse för barnen, där de omhändetas och få umgås med andra.

För deltagarna betyder RRTs hjälp i form av goda hamburgare och läsk mycket, berättar Ruben: "Det tas alltid emot med stor glädje. När vi stött på några av barnen vid ett senare tillfälle har de kommit upp och tackat för en rolig upplevelse!".

RRT finns idag i 14 länder världen över. Organisationen arbetar för att hjälpa människor i nöd- och katastrofsituationer, hemlösa, och personer med funktionshinder. Sedan RRT startades år 2013 har volontärerna uttryckt sina kristna värderingar genom olika typer av insatser - bland annat genom bistånd till Ukrainamat till hemlösa och paket till barn som har föräldrar på anstalter.