Sveriges ideella krafter allt viktigare i kampen mot hemlöshet

Sveriges ideella krafter allt viktigare i kampen mot hemlöshet

Kyrkor och välgörenhetsorganisationer får bära ett allt tyngre lass när antalet hemlösa ökar. Det finns nu över 9000 hemlösa barn i Sverige, vilket är fler än någonsin i modern tid. Behovet av insatser och hjälp växer.

Artikeln av Lennarth Hambre publicerad den 11 februari i Dagen med rubriken "Barmhärtighet är ett av kyrkans viktigaste uppdrag" belyser ett systematiskt behov som idag finns i svenska kommuner. Socialstyrelsens rapport visar att fler än 27 000 personer över 18 år i Sverige befinner sig akut eller tillfällig hemlöshet, och över 9 400 barn har minst en förälder som befinner sig i en hemlöshetssituation.

Sverige har en lång tradition av att värna om välfärdsstatens starka sociala skyddsnät, samtidigt som Stadsmissionen, Frälsningsarmén, kyrkor och andra hjälporganisationer genom diverse ideella projekt försöker hjälpa de människor och barn som lever i hemlöshet. Att det finns så många initiativ och volontärer som gör ett så bra och resultatgivande arbete är självklart ett gott betyg för vårt svenska samhälle, det visar på stor medmänsklighet och handlingskraft.

Men att minska hemlöshet handlar om att prioritera arbetslöshet, psykisk ohälsa, missbruk och våld i hemmet. För att lyckas med detta behövs utökade insatser på flera håll där kyrkorna och hjälporganisationerna inte har möjlighet att dra hela lasset själva. Den offentliga sektorn gör tillsammans med civilsamhället enorma insatser, jag hoppas bara att de får det stöd som krävs.

Jag stöder Lennarth Hambres ord om att kyrkans budskap om barmhärtighet är en integrerad del av att hjälpa och verkligen är ett mycket kraftfullt verktyg tillsammans med andra hjälporganisationer.

Martin Luther hävdade redan på 1500-talet att det är omöjligt att skilja på tro och gärningar, jag menar att det är lika omöjligt att skilja på barmhärtighet och gärningar. Så låt oss tillsammans bidra med det vi kan för att Sverige ska bli ett samhälle där alla barn har någonstans att kalla hemma.

David Skinner
Volontär i Rapid Relief Team och medlem i Plymouthbröderna Kristna Kyrkan.

Kategorier