Parkering Malmös årsredovisning 2021

Årsredovisningen 2021: Läs om digitalisering, innovation och mobilitet

I Parkering Malmös årsredovisning för 2021 kan du läsa om vår förändringsresa där digitalisering, innovation samt mobilitet är tre viktiga pelare för bolagets fortsatta utveckling.

Under pandemin var det tydligt att människor inte rörde sig i samhället på vanligt sätt. Parkering Malmö såg en närmast omedelbar effekt kopplat till restriktionerna och tappade intäkter från såväl korttidsparkeringar som kontrollavgifter. Däremot låg vi stabilt under året när det gäller intäkterna från abonnemangskunder, vilket bidrog till att vi uppnådde ett resultat för 2021 efter finansiella poster om 46,9 miljoner kronor. Parkering Malmö mötte utmaningarna med hjälp av samverkan, förmåga att tänka nytt och en gemensam målsättning att alltid göra det som är bäst för kunden och staden.

Under året påbörjades rekryteringen av en ny VD, då Michael Ohlsson valde att gå vidare till nya uppdrag. Pehr Andersson är tf VD, tills Almir Hodzic tillträder som ny VD den 1 augusti, 2022.

Digitalisering

Parkering Malmös digitala resa går stadigt framåt med fokus på att förbättra och förenkla parkeringen för våra kunder. Under 2021 utvecklade vi vår kundportal och ny kartfunktion, samt introducerade en kombinerad chatt- och FAQ- funktion, där våra kunder enkelt och snabbt kan få svar på sina frågor. Dessutom införde vi mobilbetalning i ytterligare ett av våra P-hus. Ett nytt uthyrningssystem är under utveckling, som kommer att möjliggöra automatisk hantering och bättre analys av bl a beläggningsgrader.

Innovation

Det pågående byggprojekt i Sege Park har med sin träkonstruktion varit föremål för ett stort intresse från både byggbranschen och media. Med sina klimatsmarta innovativa lösningar är parkeringshuset närmast ett flaggskeppsprojekt och Parkering Malmö har genom bl a studiebesök, webbinarier och presentationsmaterial arbetat för att dela med oss av våra erfarenheter. Ett annat byggprojekt med stort hållbarhetsfokus är P-huset Hyllieäng (söder om Hylliebadet) som projekterades under 2021. Här byggs stommen mer traditionellt av betong och det är istället fasaden som är tänkt att stå för nytänkande. Om det går som planerat kommer en återanvänd glasfasad att ge P-huset Hyllieäng ett unikt och vackert utseende.

Mobilitet

Under 2021 utvecklade vi vårt mobilitetserbjudande och inledde samarbeten med flera olika mobilitetsaktörer. Tillsammans med Malmö stads olika förvaltningar arbetade vi även vidare med förslagen i mobilitetsrapporten 2020 samt genomförde en mobilitetsanpassning av P-huset Anna, där vi bl a anordnat en särskild parkering för mikromobilitetsfordon, som cyklar och elsparkcyklar för att göra det smidigare att ta sig till och från P-huset utan bil.

Vi fortsatte även utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Parkering Malmös egna parkeringshus och installerade cirka 125 nya laddplatser. Under 2022 kommer vi att förse ytterligare cirka 250 platser med laddmöjlighet.

Parkering Malmö är en viktig del av Malmös expansion och vill delta i stadens transformation för hållbarhet. Våra projekt kommer verkligen bidra till det!