Förberedelser för installation av solceller på P-huset Anna, april 2020

P-huset Anna görs redo för solceller

Sedan i höstas pågår renovering och uppfräschning av P-huset Anna. För närvarande förbereder vi inför monteringen av en solcellsanläggning i halvtransparent glasutförande, som kommer att utgöra ett genomsiktligt tak på översta parkeringsdäck.

Anläggningen kommer att ha ca 1 300 kvm solceller, vilka beräknas kunna leverera cirka 250 000 kilowattimmar per år. Dessa ska användas till att försörja huset med el, och kommer att bidra till ett hållbart energisystem i Malmö.

Genom sin utformning kommer solcellsanläggningen kunna samla upp regnvatten, som sedan kan användas för att bevattna de gröna växtväggarna på fasaden. Härmed avlastar vi stadens dagvattennät och sparar på dricksvattnet.

Renoveringen fortsätter

Förutom de nya växtväggarna, stoltserar numera P-huset också med ny fasadbeklädnad i återvunnen aluminium, ny fasadbelysning och med nya skyltar. Vi har tagit bort höga buskage och lite längre fram i vår kommer vi också att fräscha upp med ny plantering för att skapa en vackrare miljö runt P-huset. Med detta hoppas vi också öka trygghetskänslan i och omkring parkeringshuset.

För att minska elförbrukningen har vi nyligen bytt ut armaturen och installerat ny styrning som gör att ljuset tänds när det finns rörelse på planen eller i trapphuset.

Återinvigningen uppskjuten

Återinvigningen av P-huset Anna var planerat att äga rum i maj, men på grund av corona-situationen har vi varit tvungna att skjuta på detta event. Det är ännu ovisst vilket som blir nytt datum för återinvigningen, men när det väl är dags kommer vi att bjuda på visning och mer information i vårt uppfräschade P-hus!

Mer om hållbar parkering

Vill du läsa mer om hur Parkering Malmö arbetar med hållbar parkering? Läs här>>