Almir Hodzic, VD Parkering Malmö, Petra Jenning, arkitekt från Fojab samt Sofia Hedén, miljökommunalråd i Malmö inviger Mobilitetshuset Hyllieäng.

Fokus på fasaden när Mobilitetshuset Hyllieäng invigdes

Med sång och musik och sedvanlig bandklippning invigdes igår Parkering Malmös senaste anläggning, Mobilitetshuset Hyllieäng. Efter tal av bolagets VD, Almir Hodzic, arkitekten Petra jenning samt Sofia Hedén, ordförande i miljönämnden och kommunalråd för miljö och service i Malmö, förklarades mobilitetshuset invigt.

- Genom att bygga mobilitetshus skapar vi inte bara plats för bilarna, utan även för olika mobilitetstjänster. Det gör att behovet av att äga en privat bil minskar. Att skapa förutsättningar för hållbart resande är ett exempel på hur vi på Parkering Malmö arbetar för att bidra till en hållbar stadsutveckling i Malmö, sa Almir Hodzic, VD på Parkering Malmö.

Plats för 300 bilar
Mobilitetshuset rymmer drygt 300 bilar, bil- och cykelpool samt cykelverkstad för de boende och verksamma i området. På bottenvåningen finns även en verksamhetslokal som ska bidra till liv och rörelse i kvarteret.

Återbrukad fasad
Mobilitetshuset Hyllieäng är byggt av klimatförbättrad betong. Den cirka 2 400 kvm stora fasaden har klätts med återbrukat material, såsom återvunnet glas från universitetsbyggnaden Orkanen i Malmö och överblivna värmeväxlarplåtar och skärskelett från tillverkningsindustrin.

- Vi fick i uppdrag att rita byggnaden och att hitta produkter som kan återbrukas som byggmaterial. Att flytta gränserna och gå utanför byggsektorn för att se vad som är möjligt att göra inom återbruk var tidigt vår gemensamma ambition, berättar Petra Jenning, en av arkitekterna på FOJAB som ritat huset.

Med material som till viss del har varit okända långt in i byggprocessen och som levererats efterhand har gestaltningen varit en utmaning utöver det vanliga.

- Att arbeta med befintliga material kräver ett flexibelt förhållningssätt och stor beredskap på oförutsedda händelser längs vägen. Här vill jag ge en eloge till Parkering Malmö, som visat modet att välja en oprövad väg för att bidra till cirkulärt tänkande, säger Petra Jenning.

Laddplatser, solceller och fastighetsbatteri
Mobilitetshuset är förberett för 180 laddplatser. Laddboxarna kommer att laddas med hjälp av närproducerad el. På taket finns solceller, som kommer att vara kopplade till ett fastighetsbatteri.

Mobilitetstjänster
Parkering Malmö har utvecklat ett erbjudande till områdets övriga byggherrar – ett paket av mobilitetstjänster som hjälper till att sänka byggherrarnas parkeringstal. Genom att ansluta sig till samma pool av delandefordon skapas dessutom de skalfördelar som behövs för att kunna hålla nere kostnaden för de som nyttjar tjänsterna. Mobilitetstjänsterna innefattar bland annat en bil- och cykelpool, en mobilitetspott, och årliga mobilitetsdagar.

Digitala nycklar
Mobilitetshuset Hyllieäng är det första av Parkering Malmös anläggningar som kommer att vara försett med digitala nycklar. Det innebär att abonnemangskunderna kommer att öppna såväl port och entrédörr som cykelgaraget med hjälp av en app i mobilen, när huset är stängt nattetid för korttidskunder.

För mer information:
Almir Hodzic, VD Parkering Malmö. E-post: almir.hodzic@pmalmo.se. Mobil: 073- 414 54 90.
Amir Ahmady, avdelningschef Fastigheter och bygg, Parkering Malmö. E-post: amir.ahmady@pmalmo.se. Mobil: 0734-145 492
Petra Jenning, arkitekt Fojab. E-post: petra.jenning@fojab.se. Mobil: 072- 236 12 44
Agneta Weimarsson, kommunikationschef Parkering Malmö. E-post: agneta.weimarsson@pmalmo.se. Mobil: 073-448 20 58