Inbjudan till pressträff onsdag 6/8 kl 09.00 - Förbättrad taxiservice vid Hyllie Station

Resenärer som åker taxi till och från Hyllie ska känna sig tryggare och uppleva bättre service när ny taxiservice införs i Hyllie. - Det finns ett stort behov av att strukturera taxiservicen vid Hyllie Station och därför är vi glada att vi får till det nu. Vi vill att resenärerna ska kunna uppleva sig tryggare när de tar sig vidare från Hyllie Station, säger Bengt Hersler, gatumarkschef, Parkering Malmö, som förvaltar området vid taxifickan.

Taxiservicen vid Hyllie Station ska utvecklas och förbättras när ett koncept kallat Taxi Welcome Service införs i Hyllie. Det innebär att en avgränsad taxizon sätts upp med bommar. Innanför zonen finns 22 taxiplatser och ett automatiskt system ser till att det alltid finns bilar i zonen. Tidigare har liknande taxiservice införts på Malmö Centralstation, Stockholm, Göteborg samt Helsingborg med goda resultat, både vad gäller tillgänglighet och trygghet.

Mer struktur och högre servicenivå

Det är Malmö stad, Parkering Malmö och Jernhusen Stationer som initierar projektet med förväntningarna om att resenärer upplever tryggare och mer prisvärda tjänster när de åker taxi till och från Hyllie. Det blir enklare och mindre stökigt att få tag på en taxi. Servicenivån höjs och det blir en tryggare och säkrare upplevelse eftersom de taxibilar som finns i zonen är ackrediterade och har uppfyllt förbestämda kvalitetskriterier. Att anlita en taxi genom Taxi Welcome Service genererar en serviceavgift på 21 kronor inkl. moms.

Parkering Malmö anlägger marken för taxifickan och Jernhusen svarar för det tekniska systemet samt förvaltningen av det.

Inbjudan till pressträff onsdagen den 6 augusti kl. 09.00 Plats: Arenagatan, mitt emot P-huset Hyllie. Medverkande Bengt Hersler, gatumarkschef, Parkering Malmö. Roger Blomquist, MyCab. Milan Obradovic, kommunalråd, Malmö stad

För frågor gällande pressträffen kontakta

Maria Lundahl, kommunikationsansvarig, Parkering Malmö, 0733-343451

Parkering Malmö är ett expansivt kommunalt bolag. Här arbetar cirka 136 personer med främst byggnation, förvaltning och övervakning av parkeringsplatser i Malmö. Vi ansvarar för cirka 35 000 platser i egna anläggningar och åt olika fastighetsägare. Att Malmö ska vara trafiksäkert, framkomligt och tillgängligt är viktigt för oss. Vi finns till för dig och alla andra som behöver plats.