P-huset Anna ska förses med solceller

P-huset Anna förses med växtväggar och solceller

Ett av FN:s globala mål för hållbar utveckling (Agenda 2030) är "Hållbara städer och samhällen". Kopplat till bland annat detta har Malmö stad ett mål om att bli en "Ekologiskt hållbar stad". Parkering Malmö vill såklart vara med på resan mot ett hållbart Malmö och har sedan en längre tid diskuterat, planerat och räknat på möjliga investeringar för hållbart byggande. Nu går bolaget från ord till handling i sitt hållbarhetsarbete med det övergripande målet att all nybyggnation och ombyggnation ska var klimatneutral till 2030. När det nu var dags att renovera parkeringshuset Anna − Parkering Malmös första P-hus som stod klart 1978 − görs detta med klimatsmarta och hållbara lösningar.

P-huset Anna kommer att färdigställas under hösten med ny fasadbeklädnad i perforerad, återvunnen aluminium kompletterad med noga utvald fasadbelysning som inte bara blir ett estetiskt värde i stadsmiljön utan även ska öka trygghetskänslan kring P-huset under dygnets mörka timmar.

Växtväggar för ökad biologisk mångfald

Nyligen blev installationen av 450 m2 växtväggar klar. Växtväggarna växer inifrån och ut och inte nerifrån och upp, och förväntas stå i full prakt våren 2020. Växtväggarna har ett automatiskt bevattnings-/gödningssystem, och kommer att innehålla 40 olika växtarter, varav 15 ur den svenska floran samt blommande arter mellan april och oktober. Själva väggpanelen består av ihålig betong, och har goda bullerdämpande egenskaper.

Solceller för P-husets elförsörjning

En solcellsanläggning ska installeras på P-husets tak, och målet är att anläggningen ska kunna leverera ca 250 000 kwh/år som ska användas till elförsörjning i P-huset.

− Inledningsvis kommer vi att behöva sälja överskottsel som uppstår under årets soligaste perioder, men planen är att vi framöver ska investera i någon typ av lagringsmöjlighet så att vi istället kan använda överskottselen under natt- och vintertid, berättar Michael Olsson, Vd på Parkering Malmö.

− Vi planerar att ha en nyinvigning av P-huset Anna under våren 2020, berättar Michael Olsson.

För mer information, kontakta:Michael Olsson, Vd Parkering Malmö.
Email: michael.olsson@pmalmo.se. Mobil 0734-48 20 04.