Arkitektritning av fasaden på P-huset Hyllieäng, som har planerad byggstart augusti, 2022.

Parkering Malmö i startgroparna för att bygga nytt P-hus i Hyllie

Med fokus på återbrukat material kommer Parkering Malmö att bygga ett nytt parkeringshus i det nya området Hyllieäng/Söder om badhuset. Parkeringshuset kommer att inrymma 330 p-platser samt flera mobilitetslösningar, som ska vara tillgängliga för boende och verksamma i området. Ambitionen är att första spadtaget tas i början av augusti och att P-huset Hyllieäng ska vara klart för invigning första kvartalet under 2024.

- För att parkeringshuset ska göra så liten klimatpåverkan som möjligt har vi valt att använda återbrukat material till fasaden, berättar Karolina Petrovski, projektledare på Parkering Malmö.

Fasad av återbrukat material

Genom att använda återbrukade material bidrar Parkering Malmö till ett cirkulärt tänkande. Det är arkitektbyrån Fojab som ritat parkeringshuset och som haft i uppdrag att leta efter och identifiera olika flöden av potentiella material till fasadytan, som är ca 2 400 kvm.

Petra Jenning, arkitekt och innovationsledare på Fojab, som berättar:

– Gatuplanets böljande vägg kläs med plåtar från plattvärmeväxlare. Högre upp i huset planeras fasaden att bestå av glasskivor som är återbrukade från Malmö Högskolas byggnad Orkanen samt återvunnen stålplåt från industrin. Materialen sätts samman i olika fält med varierande transparens och mönster. Det kommer att bli en välkomponerad fasad där varje del har en historia att berätta.

Byggstart till hösten

Det är entreprenören Nimab Entreprenad AB som upphandlats och som just signerat avtalet om att bygga P-huset.
- Vi på NIMAB ser framemot projektet och att få vara del av ett samarbete med en stor del nytänkande. Det kommer bli extra intressant med återbruket av glasskivor och återvunnen stålplåt. Både Parkering Malmö och NIMAB är ju anslutna till LFM30 med mål att Malmö ska vara Sveriges klimatsmartaste stad 2030. Vi är övertygade om att kunna bidra med vår produktionserfarenhet och gedigna fokus på kvalitet säger Martin Andersson VD på NIMAB.

Fakta om p-huset Hyllieäng

P-huset Hyllieäng kommer att bestå av 5 respektive 5,5 våningsplan och inrymma ca 330 p-platser. I gatuplanet kommer det att finnas en lokal för verksamheter samt utrymme för mobilitetslösningar med rum för både verkstad och uthyrning av cyklar. Byggnaden kommer också ha en egen solcellsanläggning som genererar närproducerad el.

Fakta om området

Området Hyllieäng/Söder om badhuset inrymmer förutom det nya parkeringshuset cirka 350 bostäder, en förskola och kontor. I stadsdelen Hyllie finns i nuläget ca 50 000 kvadratmeter kontor och 600 hotellrum. Samtidigt bor närmare 5 500 personer i Hyllie idag. Fullt utbyggt beräknas stadsdelen Hyllie innehålla mer än 15 000 arbetsplatser och ca 12 000 bostäder.

För mer information, kontakta:

Karolina Petrovski, projektledare Parkering Malmö. E-post: karolina.petroviski@pmalmo.se. Mobil: 0734-482 047
Martin Andersson, VD NIMAB. E-post: martin.andersson@nimab.se. Mobil:0733 -511 844