Parkering Malmö inför parkeringsvärdar i sina egna parkeringshus.

Parkering Malmö inför parkeringsvärdar

Resultaten pekar åt ett håll – de insatser som Parkering Malmö gör för att öka säkerheten, tryggheten och trivseln i bolagets nio parkeringshus fungerar. Det visar den kundundersökning som genomfördes förra året. Men, arbetet för att utveckla fler trygghetsskapande åtgärder fortsätter och nu introducerar Parkering Malmö parkeringsvärdar för att ytterligare öka kundernas trygghetskänsla.

- Vi vill att kunderna ska känns sig trygga och säkra när de befinner sig i våra parkeringshus. Genom våra nya parkeringsvärdar kommer vi att ha ökad närvaro i P-husen och därmed också vara mer tillgängliga för att ge information, besvara frågor och för att till exempel hjälpa till vid betalning, berättar Andreas Wahldén, tf avdelningschef Övervakning.

Utgångspunkten för parkeringsvärdar är en kombination av den traditionella parkeringsvaktens och fastighetsskötarens olika uppgifter. Förutom att skapa trygghet och ge kunderna service kommer parkeringsvärdarna till exempel även att ta bort klotter samt säkra att elbilsladdare, bommar och lampor fungerar.

- Genom att ge parkeringsvärdarna ett helhetsansvar för att bolagets egna parkeringshus upplevs fräscha och är väl fungerande vill vi öka kundnöjdheten och genom att parkeringsvärdarna kommer att vara väl synliga kan vi bidra till ökad trygghetskänsla, berättar Andreas.

Åtta av Parkering Malmö 21 parkeringsvakter har genomfört en utbildning för att ta sin an tjänsten som parkeringsvärd. Parkeringsvärdarna smygstartade sitt uppdrag redan i februari, men kommer från och med maj vara mer synliga i och med att de nya kläderna med ”Parkeringsvärd” tydligt tryckt på ryggen har börjat användas.

- Som parkeringsvärd är jag på plats i P-huset längre tid än som parkeringsvakt, och framför allt de tider då behovet är som störst. Det ger mig större möjlighet att få kontakt med våra kunder – inte minst med våra abonnemangskunder som vi träffar varje dag och nu kan skapa relation med på ett annat vis, berättar Yvonne Svensson från Parkering Malmö.

Parkering Malmö har stort fokus på att skapa trygghet för sina kunder och utvärderar kontinuerligt kundnöjdheten genom kundundersökningar. Bolagets har genomfört en rad trygghetsskapande åtgärder, såsom installation av fler övervakningskameror, megafoner, bättre belysning och utökade bevakningsronder, vilket uppskattas av kunderna.

Parkering Malmö är ett expansivt kommunalt bolag. Här arbetar cirka 80 personer med främst byggnation, förvaltning och uthyrning parkeringsplatser i Malmö. Vi ansvarar för cirka 35 000 platser i egna anläggningar och åt olika fastighetsägare. Vi finns till för dig och alla andra som behöver plats.