Vinnare av Real Estate Øresund Award 2023. Till vänster: Almir Hodzic, VD Parkering, har mottagit priset i kategorin "Årets Nytänkare".

Parkering Malmö vinnare av ”Real Estate Øresund Award 2023” i kategorin ”Årets Nytänkare”

Parkering Malmö har utsetts till ”Årets Nytänkare” och tilldelats fastighetsbranschens eget pris ”Real Estate Øresund Award”. Priset delades ut i samband med Øresundsinstituttets årliga konferens Real Estate Øresund, som ägde rum i Malmö den 9 februari.

- Vi är väldigt stolta över priset och glada över att vårt fokuserade hållbarhetsarbete i samband med våra nybyggnationer uppmärksammas, säger Parkering Malmös VD Almir Hodzic.

Syftet med utmärkelsen Årets Nytänkare är att premiera en aktör, som genom sitt nytänkande har bidragit till att förändra fastighetsbranschen. I sin motivering lyfte juryn bl a fram hur Parkering Malmö använt innovativa lösningar på ett modigt och framsynt sätt i sina byggprojekt.

- I våra byggprojekt fokuserar vi på att minimera byggnationens klimatpåverkan. För att kunna anpassa våra parkeringshus för en föränderlig framtid bygger vi flexibla konstruktioner och tänker alltmer cirkulärt när vi planerar våra parkeringsanläggningar, berättar Almir.

Parkering Malmö arbetar även med beräkning av klimatpåverkan från byggprocessen och var bland de första att skriva under initiativet LFM30 (lokal färdplan för en klimatneutral bygg- och anläggningssektor).

- Med ambitionen att bygga klimatneutralt har vi byggt P-huset Sege Park i trä och använder återbrukat material till P-huset Hyllieäng. Byggnaderna kommer därmed också kunna användas som en framtida materialbank där materialet enkelt kan återanvändas, berättar Almir.

Juryns motivering

Bakom Real Estate Øresund Award står Centrum för Fastighetsföretagande, Fastighetsägarna Syd samt Malmö stad i ett samarbete med Øresundsinstituttet. Juryn bestod av Lotta Strömgren Jönsson, ordförande Centrum för Fastighetsföretagande, Susanne Rikardsson, vd Fastighetsägarna Syd samt Sven Gustafsson, exploateringschef Malmö stad. Deras motivering till priset löd:

”Med höga ambitioner när det gäller hållbarhet vill Parkering Malmö samtidigt modernisera tänket kring hur parkeringshus används. I Sege Park invigdes under år 2022 Sydsveriges första och Sveriges största parkeringshus i trä. Därutöver innehåller P-hus Sege Park ett flertal innovativa lösningar med insamling av regn- och dagvatten, solceller och fastighetsbatterier som kopplas till energisystemet. P-hus Hyllieäng som byggstartades 2022 har utöver ovan fokus på återbruk där målsättningen är att fasaden ska bestå av plåtar från plattvärmeväxlare och glasskivor från Malmö Högskolas Orkanen. Modigt och framsynt. Projektet är ett pilotprojekt i samverkan med CCBuild och LFM30 och i samarbete med Stena Recycling. "

- Genom att bygga klimatsmarta parkeringsanläggningar som kan utnyttjas för andra funktioner, såsom energihubb och plats för mobilitetslösningar, bidrar Parkering Malmö till modern, hållbar stadsutveckling i Malmö, berättar Almir.

Parkering Malmö är ett expansivt kommunalt bolag. Här arbetar cirka 80 personer med främst byggnation, förvaltning och uthyrning parkeringsplatser i Malmö. Vi ansvarar för cirka 35 000 platser i egna anläggningar och åt olika fastighetsägare. Vi finns till för dig och alla andra som behöver plats.