Parkering Malmö tar nu det första spadtaget för sitt nästa byggprojekt; Mobilitetshuset Parkside.

Pressinbjudan; Första spadtaget för Mobilitetshuset Parkside i Hyllie

Parkering Malmö börjar nu bygga sitt nya mobilitetshus i Hyllie. Mobilitetshuset Parkside kommer att rymma cirka 430 p-platser, ha plats för olika mobilitetstjänster och erbjuda träningsmöjligheter på taket. Härmed kommer det att bli en viktig knutpunkt för boende och besökare på området och för de som arbetar i närheten.

Förutom att skapa plats för områdets bilar kommer Mobilitetshuset Parkside att inrymma andra funktioner, såsom bilpool, laddplatser och en butikslokal på bottenvåningen. Dessutom kommer det att finnas en aktivitetsyta på taket med härlig utsikt över Hyllievångsparken och Öresundsbron.

Den 22 mars kommer kommunstyrelsens ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh att ta det officiellt första spadtaget tillsammans med Parkering Malmös vd Almir Hodzic.

Inbjudan till ”första spadtaget”

Media inbjuds till ceremonin "Första spadtaget" för Mobilitetshuset Parkside. Förutom Parkering Malmös vd Almir Hodzic och kommunstyrelsen ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommer arkitekten Anders Eriksson från Fojab vara på plats för att berätta kort om det materialval som gjorts med ambitionen att understiga LFM30s målgränsvärde. Anna Wahlstedt, projektledare från Kulturförvaltningen, Malmö stad kommer att berätta om uppdraget med att ta fram den konstnärliga gestaltningen som ska pryda mobilitetshusets ena fasad.

Datum: fredag 22 mars

Tid: Ceremonin startar kl. 11:00. Efter själva spadtaget bjuds på sopplunch, kaffe och kaka.

Plats: Tält vid byggetableringen, som ligger vid Almviksvägen och i närheten av Yllegatan 10. Se bifogad karta (pdf) och håll utkik efter flaggstängerna med Parkering Malmös gröna flaggor.

Så här tar du dig dit:

Med buss: Busslinje 10 stannar på hållplats "Hyllievångsparken", med kort gångavstånd till eventet. Busslinje 6 och 8 stannar på Hyllie, varifrån det tar ca 5 minuter att gå.
Med tåg: Några minuters gångavstånd från Hyllie station längs Hyllie Boulevard.
Med bil: Kommer du i bil kan du parkera i någon av parkeringshusen i närheten (se Parkering Malmös hemsida: Karta - Parkering Malmö pmalmo.se). Parkeringshuset Hyllie Allé ligger närmast.

Anmälan: Pga säkerhetsskäl på byggarbetsplatsen önskar vi att ni om möjligt anmäler om ni planerar att komma. Anmälan görs via e-post till: agneta.weimarsson@pmalmo.se eller via mobil 0734-48 20 58.

Välkommen!