Arkitektritning: Fojab

Pressinbjudan: Första spadtaget för P-huset Hyllieäng – med fasad av återbrukat material

Parkering Malmö börjar nu bygga sitt nya parkeringshus i området Hyllieäng/Söder om badhuset.
P-huset kommer att bli unikt med en fasad bestående av återbrukat material, såsom återvunnet glas från universitetsbyggnaden
Orkanen i Malmö och överblivna värmeväxlarplåtar och skärskelett från tillverkningsindustrin. Exakt hur parkeringshuset kommer att se ut är fortfarande ovisst – till och med för arkitekterna på Fojab, som ritat p-huset. Spilldelarna kommer nämligen att levereras efterhand och placeras på fasaden allteftersom.

P-huset Hyllieäng kommer att ha cirka 300 parkeringsplatser och flera mobilitetslösningar som blir tillgängliga för boende och verksamma i området. P-huset kommer att ha växtväggar och på taket
kommer det att sättas solceller. Det förbereds även för ett fastighetsbatteri. I bottenvåningen kommer
en verksamhetslokal bidra till liv och rörelse i kvarteret.

Den 16 november tas det officiella första spadtaget av Parkering Malmös vd Almir Hodzic och tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström. I praktiken har det redan börjat grävas för p-huset – under ceremonin kommer därför istället en tidskapsel med dagens tidning, arkitektritningar, bygglovshandlingar mm att gjutas in i p-husets bottenplatta.

Inbjudan till ”första spadtaget”

Media inbjuds till ceremonin "första spadtaget" av P-huset Hyllieäng. Förutom Parkering Malmös vd Almir Hodzic och tekniska nämndens ordförande Andreas Schönström, kommer även arkitekt och innovationsledare på FOJAB, Petra Jenning, att vara med och berätta om de utmaningar som uppstår i byggprocessen när man arbetar med återbrukat material.

Datum: onsdag 16 november

Tid: Ceremonin startar kl. 10:30

Plats: Hyllieäng, mitt emellan Hylliebadet och Malmömässan. Om ni kommer i bil, blir P-huset Mässan närmast att parkera i (se karta i bifogad pdf).

Anmälan: Pga säkerhetsskäl på byggarbetsplatsen önskar vi att ni om möjligt anmäler om ni planerar att komma. Anmälan görs via epost till: agneta.weimarsson@pmalmo.se eller via mobil 0734-48 20 58.

Välkomna!