Pressinbjudan: Parkering Malmö testar nytt koncept och arrangerar Mobilitetsdag för boende på Hyllieäng

Den 13 september arrangerar Parkering Malmö tillsammans med sina samarbetspartners, OurGreenCar och Drevet, en mobilitetsdag för de boende i nybyggnadsområdet Hyllieäng. Här testar just nu Parkering Malmö ett nytt koncept. Förutom parkering erbjuds de boende mobilitetstjänster såsom bil- och cykelpool samt en mobilitetspott som ett hållbart alternativ till att äga egen bil.

Under mobilitetsdagen får de boende möjlighet att testa el-/lådcykel och bilpoolsbil, och kan ställa frågor till mobilitetsaktörerna OurGreenCar och Drevet.

- Parkering Malmö har under de senaste åren arbetat för att bli en möjliggörare för mobilitetslösningar. Genom att skapa ett paket av mobilitetstjänster som hjälper till att sänka byggherrarnas parkeringstal kan pengar, som vanligtvis skulle använts endast på parkering, nu även gynna de utan egen bil. På så sätt bidrar vi till en viktig beteendeförändring mot hållbara transportalternativ i Malmö, berättar Lotta Hansson, hållbarhetsstrateg på Parkering Malmö.

Inbjudan

Media inbjuds till Hyllieängs mobilitetsdag, då tillfälle ges att intervjua Lotta Hansson, hållbarhetsstrateg på Parkering Malmö, om det unika byggherre-erbjudandet och om hur bolaget ser sig som en möjliggörare för hållbara transportalternativ i Malmö. På plats är även Johannes Sahlsten från OurGreenCar samt Jesper Berseus från Drevet med sitt Cykelkök.

Tid: 13 september, kl. 16:00 – 18:30
Plats: Hyllieäng, mitt emellan Hylliebadet och Malmömässan. Mobilitetsdagen äger rum på grusytan till vänster om BoKloks hus – se kartan bifogad bild. Om ni kommer i bil, blir P-huset Mässan närmast att parkera i.

Anmälan/frågor: Anmäl gärna att ni kommer till: agneta.weimarsson@pmalmo.se. Mobil: 0734 – 48 20 58.

För mer information:

Lotta Hansson, hållbarhetsstrateg Parkering Malmö. Epost: lotta.hansson@pmalmo.se. Mobil: 073-414 54 94
Johannes Sahlsten, projektledare OurGreenCar. Epost: johannes@ourgreencar.se. Mobil: 073-35 69 095
Agneta Weimarsson, kommunikationschef Parkering Malmö. Epost: agneta.weimarsson@pmalmo.se. Mobil: 0734-48 20 58.

Parkering Malmö är ett expansivt kommunalt bolag. Här arbetar cirka 70 personer med främst byggnation, förvaltning och uthyrning parkeringsplatser i Malmö. Vi ansvarar för cirka 35 000 platser i egna anläggningar och åt olika fastighetsägare. Vi finns till för dig och alla andra som behöver plats.