PMU Second Hand Östersund är under Black Friday med och bidrar till PMUs olika vattenprojekt. Bland annat så är PMU med och borrar brunnar i  Mandura, Etiopien.
PMU Second Hand Östersund är under Black Friday med och bidrar till PMUs olika vattenprojekt. Bland annat så är PMU med och borrar brunnar i Mandura, Etiopien.

Dubbelt så dyrt under Black Friday - all försäljning går till rent vatten

Under Black Friday den 27 november kommer PMU Second Hand i Östersund att hålla extra öppet. Istället för att man får rabatt på varorna som man köper, betalar man dubbelt pris. Samtidigt bidrar man till att fler runtom i världen får tillgång till rent vatten.

Black Friday är USA:s största shopping- och readag och markerar starten på julhandeln. År 2013 uppmärksammade flera svenska butikskedjor och e-handelsföretag dagen med specialerbjudanden. Därefter har försäljningen bara ökat år efter år.

– Det blir en viss dubbelmoral om vi går ut och marknadsför oss med extra öppet en sådan här supershoppingdag när vi samtidigt vet att det är just överkonsumtionen som är orsaken till väldigt stora miljöproblem. Vi vill vara en motpol till detta, säger Mats Hillerström, chef för PMU Second Hand i Sverige som tagit initiativ till satsningen.

PMU Second Hand i Östersund kommer att hålla extra öppet mellan klockan 11-15 fredagen den 27 november och istället för att erbjuda rabatt, dubblar man priset på alla varor.

– Handlar du ett par jeans för 100 kronor så slås dem in för 200 kronor. Alla pengarna går till PMU:s vattenkampanj. Exempelvis så kan vi för 135 kr ge en person rent vatten livet ut. Vi hoppas att kunderna ska förstå kopplingen mellan vattenproblematiken i världen och klädproduktionen, säger Mats Hillerström.

I dag saknar 2,2 miljarder människor tillgång till rent vatten där de bor. Av de här människorna behöver 263 miljoner personer gå längre än 30 minuter enkel väg för att överhuvudtaget få tag på vatten och då kan det komma från smutsiga källor. När det krävs timmar, många gånger dagar, för att få tag på vatten så finns inte heller någon möjlighet att vara produktiv eller utveckla andra delar i livet.

– I tider som dessa är det alltid de med sämst förutsättningar som får det tuffast. De nya varor vi handlar i Sverige produceras ofta i delar av världen där det finns brist på rent vatten. Och mycket vatten går åt till just denna produktion. Men under Black Friday får vår butik vara med och bidra och ge tillbaka vatten till dem som behöver. Hela försäljningssumman på fredagen kommer gå till rent vatten för utsatta människor, säger Emma Gustafsson, butikschef för PMU Second hand Östersund.

För intervjuer och mer information kontakta

Mats Hillerström
Chef PMU Second Hand Sverige
mats.hillerstrom@pmu.se

Emma Gustafsson
Butikschef PMU Second Hand Östersund
emma.gustafsson@pmu.se

Linnéa Jimenez
Pressansvarig PMU
linnea.jimenez@pmu.se

Regioner

PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete) är en av Sveriges större biståndsorganisationer och är de svenska pingstförsamlingarnas biståndsorgan. Organisationen arbetar tillsammans med lokala församlingar i 141 projekt i 31 länder.