Elina Bengtsson (vänster) och Ebba Westergren (höger) startar sin vandring den 12 juni utanför PMU Second Hand Umeå. I fem veckor ska de gå mil för mil till förmån för utsatta människor i Sydsudan.

Elina och Ebba går från Umeå till Stockholm för kvinnor i Sydsudan

Elina Bengtsson, 20, och Ebba Westergren, 23, vill uppmärksamma kvinnors utsatthet i Sydsudan. För att göra det kommer de under fem veckor att gå till fots från Umeå söderut mot Stockholm.
 Vi går frivilligt en lång sträcka på Sveriges trygga vägar för att minska sträckan kvinnorna i Sydsudan behöver gå på otrygga vägar, säger Elina och Ebba.

Som unga ambassadörer för biståndsorganisationen PMU bestämde sig Elina Bengtsson från Umeå och Ebba Westergren från Norrköping att spendera sin sommar genom att under fem veckor gå mellan olika städer och samla in pengar till välgörenhet. Den 12 juni startar de sin vandring från PMU Second Hand Umeå och börjar därefter gå söderut mot Stockholm.

− Allt vi behöver kommer vi bära med oss eller införskaffa längs med vägen. Tält, triangiakök och skavsårsplåster kommer bli vår vardag. Vi tar det mil för mil och satsar på att få så långt vi kan på fem veckor, berättar Elina och Ebba.

De lärde känna varandra på Mariannelunds folkhögskola där de gick en bibelskola och en kurs med inriktning på globala frågor. Där fick deras engagemang för global rättvisa växa. Elinas och Ebbas tanke är att utmana sig själva genom den långa vandringen samtidigt som de är med och samlar in sponsorpengar till utsatta människor i Sydsudan. Insamlingen kommer att gå till biståndsorganisationen PMU som tillsammans med den lokala samarbetspartnern Across arbetar med att borra vattenbrunnar för rent vatten i avlägsna områden i Sydsudan.

Den humanitära krisen i Sydsudan är en utav de största i världen. Människor lider av svält, vattenbrist och konflikt. Kvinnor i Sydsudan är särskilt utsatta när de tvingas att gå långa sträckor för att hämta vatten och riskerar att drabbas av övergrepp. Genom att borra fler vattenbrunnar förbättras kvinnornas förutsättningar och övergrepp minskar.

Elina och Ebbas vandring kommer att börja med ett startevent från PMU Second Hand i Umeå där de kommer att träffa kunder och media för att berätta mer om sin vandring. Under fem veckor kan man sedan följa Elina och Ebba i sociala medier och vara med att sponsra när de går från stad till stad.

− Vi ser verkligen fram emot att börja gå och vi tror att vi kommer få flera intressanta möten och samtal på vägen, säger Elina och Ebba.

Följ Elinas och Ebbas vandring i sociala medier:
Instagram: @mil_for_mil
Facebook: https://www.facebook.com/Milfo...

Läs mer om hur du kan sponsra Elinas och Ebbas vandring per mil HÄR (länk PMU webbartikel)

För mer information eller förfrågan om intervjuer kontakta:

Linnéa Jimenez,
Pressansvarig PMU,
linnea.jimenez@pmu.se

Elina Bengtsson
elina.lyb@gmail.com

Ebba Westergren
ebba.westergren@gmail.com