PMU vill få konferensbesökare att mingla bättre

PMU vill få konferensbesökare att mingla bättre

Genom en mingelmanual och en bucket list vill PMU ta konferensupplevelsen till en högre nivå. Förutom andra roliga övningar och aktiviteter, uppmuntras besökaren på Nyhem och Lappis hjälpa sin medmänniska i Burkina Faso att förverkliga drömmen om att starta eget.
PMU:s sommarkampanj "Du gör det möjligt" är igång.

PMU finns i år som vanligt på plats under konferenserna Nyhems- och Lapplandsveckan. Under sommarkampanjen #DUGÖRDETMÖJLIGT står ett försörjningsprojekt i Burkina Faso i fokus.

I en mingelmanual får konferensbesökarna hjälp att svara på fyra av de vanligaste frågorna under en konferens, exempelvis: ”Vad har du gjort under semestern då?”. Svaret som manualen föreslår lyder: ”Jag startade precis ett företag i Burkina Faso faktiskt, vad har du själv gjort?”.

– Konferenser är någonting roligt och därför ville vi göra någonting med glimten i ögat, säger Jonathan Ulenius, insamlingskoordinator på PMU. Men framförallt vill vi visa på den roll som individen i Sverige har i att hjälpa medmänniskor runtom i världen att förverkliga sina drömmar. Privatpersoner står för den största delen av våra insamlade medel och är mycket viktiga i vårt arbete.

Konferensbesökarna får också en så kallad ”bucket list”, en lista med saker som man vill göra eller uppleva. Bland de mer traditionella konferensaktiviteterna som ”Gå på kvällsmöte” eller ”Ta en personlig andakt ute i naturen” ryms även ”Bjuda en gammal kompis på fika”, ”Starta ett företag i Burkina Faso” och, lite mer oväntat, ”Ta en selfie med Pelle Hörnmark”.

Burkina Faso är ett av världens fattigaste länder. Värst är situationen i de torra områdena i norr, där två tredjedelar av familjerna lever i fattigdom. Endast 29 procent av den vuxna befolkningen kan läsa och skriva. Arbetet för självförsörjning drivs tillsammans med partnern EADBF (Église des Assemblées de Dieu, Burkina Faso) och Södertälje pingstförsamling.

Genom att bli månadsgivare hjälper man familjer i Burkina Faso på längre sikt. Det går också att ge bort ett starta eget-bidrag, som representerar ett mikrolån. För att ge en gåva direkt: Pg 90 00 50-6 (märk "Starta eget, Burkina Baso").

Kategorier

PMU (Pingstmissionens Utvecklingssamarbete) är en av Sveriges större biståndsorganisationer och är de svenska pingstförsamlingarnas biståndsorgan. Organisationen arbetar tillsammans med lokala församlingar i cirka 165 projekt i cirka 40 länder.