Gå direkt till innehåll

Poasana tar plats på Form/Design Center i Malmö

Form/Design Center är först ut med Poasanas nya kollektion ljudabsorbenter för hemmiljö där tavlorna enkelt kan kombineras för att skapa ett personligt uttryck. Samarbetet med södra Sveriges främsta mötesplats för form och design är ett stort erkännande för Poasana.

- Vi vill vara med och bidra till bättre ljudhälsa och göra det lätt att inreda både för ögat och örat. Det känns fint att vara i sällskap med andra utvalda formgivare och designföretag från Malmö och Sverige som finns med i utbudet på Form/Design Center, säger Poasanas vd Patricia Möller.

Studier visar att dålig ljudhälsa kan påverka vårt mående negativt. Det kan bli så illa att det ökar stressnivån och till och med ge sömnstörningar. När många spenderar mer tid i hemmet, där det generellt har varit mindre fokus på ljudhälsa, ökar riskerna. Boenden med öppna planlösningar, hårda ytor och avskalad minimalistisk inredning har inte bästa förutsättningarna för att skapa en god ljudmiljö.

Form/Design Center i Malmö är den främsta mötesplatsen för arkitektur, design och konsthantverk i södra Sverige med en butik med ett spännande urval av nytänkande design. De blir nu först ut i med den nya serien tavlor från Poasana, och tavlorna Lightbow och Nightflow. De är är inspirerade av rörelse, cirkulärt och linjärt och vilka vägar energi flödar samt hur ljud och ljus uppfattas och förändras under dygnet.

- Form/Design Centers butik erbjuder lokalt producerad design och konsthantverk. Poasana skapar en hälsosam ljudmiljö i hemmet med ljudabsorbenter som är tillverkade i Sverige med fokus på både design och hållbarhet, säger Johanna Ternerblom, butiksansvarig på Form/Design Center.

Poasana lanserade för drygt ett år sedan produkter anpassade för att skapa en bra ljudmiljö i hemmiljö och som passar i allt från barnrum till hemmakontor, vid matplatsen eller i vardagsrummet. Ljudabsorbenterna produceras hållbart i Sverige, för hand och flera av produkterna innehåller återvunnet material. Tavlorna är lätta att sätta upp och har genomgått hårda tester på RISE(Research Institute of Sweden). Det innebär att de ger högsta möjliga absorption av oönskade ljud. De dämpar ljudnivån och tar bort efterklangen och bidrar till en mer harmonisk inomhusmiljö.

Ljudtavlorna Lightbow och Nightflow lanserades hos Form/Design Center i Malmö den 30 november och finns även på www.poasana.se

Om Poasana
Poasana är ett nordiskt designföretag med ett funktionellt fokus. Poasana är sprunget ur idén om en hälsosam ljudmiljö som en viktig komponent för ökad livskvalité och allmänt välbefinnande. Vi erbjuder en hälsosammare ljudmiljö i det egna hemmet. Med stor hänsyn till estetik och hållbarhet.
Forskning visar att en förbättrad ljudmiljö minskar stress och förbättrar sömnen. Poasana hjälper till att förbättra ljudhälsan i hem genom att erbjuda testade anpassningsbara akustikprodukter som är lätta och som enkelt monteras på väggen.

Att leva låter och så ska det få vara. Ljud är liv, härliga samtal, springande fötter, skratt, gråt, bra musik men ibland kan det bara bli för mycket ljud, ljudnivån blir för hög och vi blir trötta, får huvudvärk och svårt att sova eller koncentrera oss. Våra moderna preferenser gällande avskalad form/design, öppen planlösning med stora fönsterpartier och hårda materialval gör att ljudmiljön försämras, Ljudet som vi skapar har ingenstans att ta vägen, det studsar runt och efterklangen gör vår hjärna trött.
I dag när vi spenderar alltmer tid I våra moderna hem vill Poasana förbättra den upplevda ljudmiljön och erbjuda inredning som är attraktiv både för ögat och örat.

Våra ljudtavlor tillverkas av återvunnet material och erbjuder den mest effektiva absorptionen av ljud. De sänker ljudnivån och tar bort de högsta frekvenserna som påverkar oss negativt. Människor, vuxna som barn ska få fortsätta att låta, arbeta eller leka, ta plats, skratta och gråta UTAN att behöva tänka på hur högt det låter.

Patricia Möller

Presskontakt VD Globalt 0727422460 Besök vår hemsida Besök vår LinkedIn

Inredning för örat

Om Poasana
Poasana har utvecklat lösningar för bättre ljudhälsa med fokus på hemmiljö. Personerna bakom bolaget har stark förankring i Öresundsregionen. Björn Persson är expert inom akustik och produktion, Markus Engqvist är ingenjör med fokus på att ta idé till produkt och VD Patricia Möller har under många år arbetat med marknadsföring för innovationsbolaget Hövding. Produkterna är producerade i Sverige och är A-klassade genom de hårda testerna på RISE (Research Institute of Sweden).

Poasana
Minc Anckargripsgatan 3