Norstedts in i Pocketförlaget

Norstedts går in som ny delägare i Pocketförlaget, Sveriges snabbast växande förlag. Norstedts blir efter köpet näst största ägare, efter Piratförlaget.

Pocketförlaget har på några få år skapat sig en stark position i den svenska förlagsvärlden. Framgångsreceptet är en bred kvalitetsutgivning och lyckade satsningar på bland annat musikbiografier och nu senast ungdomsböcker.

Med närmare band till Sveriges äldsta förlag växer ambitionerna.
 ”Vi samarbetar med i stort sett alla svenska förlag och det kommer vi att fortsätta med. För våra andra förlagspartners innebär detta ytterligare en kvalitetsförstärkning samtidigt som vi med Norstedts starka titlar som en del av katalogen säkrar distributionen för de små och oberoende förlagen”, säger Louise Bäckelin, vd på Pocketförlaget.

Norstedts kommer även i fortsättningen att ge ut pocket under eget namn, men ser kopplingen till Pocketförlaget som en nytändning.
 ”Pocketförlaget har varit en inspiration för hela branschen. Vi tycker det är viktigt att den glöden behålls och att mångfalden säkras på den svenska marknaden”, säger Maria Hamrefors vd, Norstedts och ansvarig för affärsområde media inom KF.

Pocketförlagets största ägare, Piratförlaget, välkomnar sin nya ägarpartner.
 ”Vi ser fram emot att ta Pocketförlaget ytterligare ett steg tillsammans med Norstedts. Det viktigaste för oss är att Pocketförlagets alla titlar når ut på allra bästa sätt till sina läsare, säger Ann-Marie Skarp, förlagschef och vd på Piratförlaget, som är en av grundarna till Pocketförlaget.

Pocketförlaget har ökat omsättningen med minst 50 procent varje verksamhetsår och omsatte 63 miljoner kr 2009. Förutom Piratförlaget och Norstedts är övriga ägandet utspritt på nyckelpersoner inom förlaget.

För mer information:
Louise Bäckelin, vd, Pocketförlaget. 08-24 27 00, 0706-16 67 66, louise@pocketforlaget.se
Maria Hamrefors, vd, Norstedts. 08-769 87 00, maria.hamrefors@norstedts.se
Carl Hamilton, styrelseordförande, Piratförlaget. 0705-66 21 97, hamilton@algonet.se

• Företagande

Pocketförlaget startades 2006 och har på kort tid blivit en av de största aktörerna på den svenska pocketmarknaden. Pocketförlaget har en bred utgivning av såväl lättsam underhållning som litteratur för den kräsne läsaren.

Norstedts grundades 1823 och är Sveriges äldsta förlag, med ambitionen att också vara det modernaste. Utgivningen omfattar skönlitteratur och fakta och kännetecknas av kvalitet och bredd. Förutom svensk och utländsk skönlitteratur ger förlaget ut memoarer, biografier, debatt- och reportageböcker, nautica, ordböcker, kartor och akademisk kurslitteratur.

Louise Bäckelin

Presskontakt Pressansvarig 08 24 27 00