Prisbelönta reportern Inas Hamdan har skrivit bokkontrakt med Polaris. Foto: Eira Desax

Stora Journalistprisets vinnare till Polaris – granskande reportern Inas Hamdan ger ut sin första bok

Den 24-åriga reportern Inas Hamdan har nyligen mottagit Stora Journalistpriset för sin granskning av det arabiska tv-bolaget Al Jazeera. Genom att utnyttja artificiell intelligens kunde hon avslöja att det enorma mediebolaget bland annat spred felaktiga uppgifter om den svenska socialtjänsten och koranbränningarna. Nu tar den prisade journalisten steget mot författarskap genom ett bokkontrakt med Polaris.

Hamdan, till vardags reporter på Sydsvenskan, tilldelades Stora Journalistpriset i kategorin ”Årets förnyare”. Med hjälp av AI och sina språkkunskaper i arabiska, kunde hon avslöja hur Al Jazeera aktivt deltar i den största desinformationskampanjen som Sverige någonsin har stått inför. Hennes granskning visar att den globala kanalen – med en räckvidd på 430 miljoner hushåll i över 159 länder – regelbundet sprider vilseledande och felaktiga påståenden om Sverige.

– Vi på Bokförlaget Polaris är entusiatiska över samarbetet med Inas Hamdan och ser fram emot att ge ut hennes kommande bok. I korthet kommer boken att behandla ämnen som desinformation och en förändrad Sverigebild, men samtidigt ge insikter från Hamdans egen uppväxt i Malmös mest utsatta förorter. Vi planerar att ge ut boken hösten 2024, berättar förläggaren Gustav Hamdahl.

Trots sina unga år har Hamdan redan tidigare nominerats till Stora Journalistpriset. År 2022 var hon nominerad i kategorin ”Årets avslöjande”, tillsammans med Dan Ivarsson. Nu har hon siktet inställt på fler granskande reportage och på sin debutbok:

– Det känns jätteviktigt att berätta om hur Sverigebilden har förändrats i omvärlden. Detta är en fråga som vi i Sverige kommer att behöva hantera långt framöver och därför är det viktigt att vi också förstår det – trots de språkliga och kulturella barriärerna, säger Inas Hamdan om sitt bokprojekt.

Mediekontakt:
    Cecilia Ek, PR-ansvarig facklitteratur Bokförlaget Polaris
    cecilia.ek@jppol.se

Om författaren:

Inas Hamdan (född 1999) kom med sin familj till Sverige från Syrien år 2000. Under sina första 20 år bodde Inas Hamdan i flera av Malmös utsatta förorter. Hon har en examen i statsvetenskap vid Lunds universitet och är sedan 2022 fast anställd som reporter på Sydsvenskan. 2023 vann Inas Hamdan Stora Journalistpriset som Årets förnyare.

Bokförlaget Polaris grundades 2017 av det danska Politikens Forlag. Vi ger ut skönlitteratur, sakprosa och facklitteratur, och strävar efter en utgivning med både bredd och höjd. Till några av förlagets författare hör Karin Smirnoff, Klas Östergren, Jennie Walldén, Björn Hedensjö, Katarina Frostenson, Andrev Walden, Greta Thunberg, John Taylor, Camilla Hamid, Lena Andersson, Irma Schultz, Simon Kyaga, Gustaf Skördeman, med många flera.

Följ oss gärna på sociala medier:
    Bokförlaget Polaris på instagram och facebook.
    Polaris Fakta på instagram och facebook.

Cecilia Ek

Presskontakt PR-ansvarig facklitteratur Polaris 0760177846