Pollinera Sverige lanserade Pollineringsveckan 2018 för att skapa en gemensam period med fokus på pollinering. Under veckan infaller också Biologiska mångfaldens dag 22 maj, World Bee Day 20 maj och Fascination of Plants Day 18 maj.

Ogräs och SURR – Pollineringsveckan rullar för sjunde året

18– 26 maj rullar Pollineringsveckan för sjunde året. Då anordnar föreningar, företag, skolor, muséer, bibliotek och många andra runt om i hela Sverige olika aktiviter som sprider kunskap om pollinerande insekter och de växter som de är beroende av och samspelar med. Under veckan lanserar också Pollinera Sverige årets aktiviteter:

22 maj– 2 juni ställer Pollinera Sverige ut Ogräsbibeln, en mångfaldspredikan på Rosendals trädgård med Lena Granefelts foto och växtfakta av Lisen Sundgren.

I Göteborg visas utställningen SURR i Botaniska trädgården 19 maj – 31 augusti.
Utställningen SURR visas även på Garnisonen i Stockholm från 22 maj då Bee Urban firar Biologiska mångfaldens dag.

Illustratören Aron Landahl och grundarna bakom Pollinera Sverige, Anna Lind Lewin och Lotta Fabricius Kristiansen, har skapat boken SURR tillsammans. Perfekt för dig som vill veta mer om de som pollinerar vår mat! Här kan man bekanta sig med insekter som påfågelögat, storullbiet och guldbaggen och lära sig hur det egentligen går till när det blir frukter och bär. Boken passar både små och stora nyfikna människor.

Aron nominerades till Augustpriset 2023 för sin bok “Alla äter alla”, som även fick Snöbollen, priset för årets svenska bilderbok.
Boken ges ut på Rabén & Sjögren.

23 maj kl 16– 18 är både Aron, Anna och Lotta på plats i Aspuddens bokhandel och firar Pollineringsveckan.
Kom förbi på en fika så berättar vi mer om det som surrar och varför det är viktigt.

Aspuddens bokhandel, Hägerstensvägen 130, Stockholm.

Lotta Fabricius Kristiansen och Anna Lind Lewin, folkbildare och mångfaldspredikanter som driver Pollinera Sverige.
Spetsa öronen efter snack om ogräs och pollinering – under våren kommer vår podd Älska ogräs.

Vårt mål är att sätta fokus på pollinering och biologisk mångfald. Häng på så lyfter vi pollinatörernas viktiga arbete tillsammans under Pollineringsveckan! Alla kan bidra.

Projektet startades 2017 av Anna Lind Lewin och Lotta Fabricius Kristiansen som också lanserade Pollineringsveckan i Sverige.

Pollinera Sverige finansieras delvis genom programmet stöd till biodlingssektorn.