Le Noceur hyllar världens bästa kvinnliga bartenders den 8:e mars

När den nyöppnade baren på Brunnsgatan 1 vill uppmärksamma Internationella Kvinnodagen, gör man det med strålkastarljuset på en grupp mycket skickliga yrkesmänniskor, vars hantverk förtjänar en bredare uppskattning. Det är därför med stor stolthet Le Noceur, just denna kväll, erbjuder en cocktaillista späckad med några av världens bästa kvinnliga bartenders egna favoriter.

”Det är fantastiskt roligt att så många vill vara med och bidra till den här speciallistan. Att det är några av världens bästa bartenders råder det ingen tvekan om och för mig är det egentligen inte relevant om det är män eller kvinnor, men just den här dagen kan det vara kul att lyfta fram att det endast är tjejer som bidragit”, berättar barchef Ola Carlson.

Bland de bartenders som medverkar syns branschkändisar som Andrea Montague, som var barchef på Londonbaren Callooh Callay när de erhöll priset för världens bästa drinklista vid Tales of The Cocktail, och svenska Madeleine Solo Rapp som 2013 erhöll utmärkelsen Årets Bartender vid Bartenders Choice Awards i Stockholm. Självklart har Le Noceurs egen Nathalie Haglund med en av sina signaturdrinkar och sammanlagt är det i skrivande stund 12 kvinnor från lika många etablissemang, och nästan lika manga städer, som valt att vara med.

”Att det är en lista innehållande bartenders favoritdrinkar är ganska tydligt - det är helt klart en samling cocktails som smakar sprit”, betonar Ola. ”Drinkarna är starka -nästan lika starka som tjejer, haha - och de har spriten i fokus, men självklart är allt extremt välbalanserat och välsmakande. Tjejer har i min mening en känsligare smakpalett och därför är deras drinkar ofta extremt välbalanserade.”

Även om denna unika lista existerar endast den 8:e mars, lovar Le Noceur att några av drinkarna säkert kommer att gästspela på den ordinarie listan, framöver.
Le Noceur håller öppet till 03 denna kväll, precis som varje fredag och lördag.

• noceur
  • cocktails

Pontus Group grundades 2002 av Pontus Frithiof och består i skrivande stund av verksamheterna restaurang Pontus!, bistron Pocket, Catering Från Pontus och Pontus på Fyran. Pontus Frithiof tror på förändring och förnyelse, men håller hårt i sina grundläggande värden: kvalitet, omtanke, personlighet, humor och, såklart, riktigt god mat.

I slutet av april öppnar Pontus Frithiof en ny krog i Solna Business Park, Pontus in the Park. Restaurangen kommer att bestå av en Pocket-enhet, en lunchrestaurang, två chambre separée och festvåning.