Nu öppnar Tekniska by Pontus – en innovativ och grön matupplevelse för barnfamiljen

Nu öppnar en färgsprakande, innovativ och hållbar matupplevelse för hela familjen i Stockholm. Bakom satsningen står Tekniska museet och krögaren och entreprenören Pontus Frithiof tillsammans med Thomas Dahlstedt och Nordrest. Tekniska by Pontus slår upp dörrarna lördag den 7 oktober klockan 12.00.

Efter en storskalig ombyggnation har nyfikenhet, innovation och interaktion blivit en lika självklar del av matupplevelsen som i resten av museet. Hållbarhet är det genomgående temat och i restaurangen bjuder krögaren Pontus Frithiof och Nordrest på en meny där det gröna står i centrum.

Maten vi äter står för en fjärdedel av vår klimatpåverkan, att då arbeta med hållbarhet är en självklarhet. Genom att äta mera klimatsmart hjälper vi inte bara miljön utan det är också bra för hälsan.

- Tekniska by Pontus är ett roligt och viktigt uppdrag eftersom gästerna främst är barn och unga, som behöver bra energi för att orka hela dagen och få bra idéer. Köket är ju labbet vi alla har hemma och här hos oss får besökarna ta del av matlagningsprocessen och hållbarhetsarbetet. Genom de innovativa lösningarna som visar hur viktigt det är med bra mat som gör gott för miljön vill vi inspirera andra, säger Pontus Frithiof ägare och grundare Pontus Group.

Mer än hälften av alla besökare till Tekniska museets är barn och unga. De är nyfikna, medvetna och engagerade i miljö- och hållbarhetsfrågor och vill upptäcka, utforska och förstå hur saker hänger ihop. Museet vill förstås vara med och inspirera till lösningar.

För att kunna förändra något behöver vi förstå hur allt hänger ihop - från odling till tallrik, och tillbaka till jorden. Därför involveras restaurangbesökaren på olika sätt i hela kretsloppet. Grönskande odlingsväggar påminner om matens ursprung. Mätare visar tydligt hur mycket energi och vatten som gått åt den senaste månaden och jämför det med tidigare. Vid diskinlämningen hurrar en glad pixelfigur för den som inte lämnat någon mat kvar på tallriken. I köket arbetar en maskin med att göra matavfall till näringsrik mull, som besökaren sedan kan få med sig hem – perfekt för att odla nya grönsaker med.

Med Tekniska by Pontus sätter Tekniska museet ribban för hållbarhetsarbetet på en hög nivå. Det finns mycket kvar att göra innan museet är ett helt grönt museum, men med höga målsättningar, E.ON som hållbarhetspartner och spännande och innovativa lösningar kan vi både förändra museet och inspirera till lösningar an vi både förändra museet och inspirera våra besökare att fortsätta själva.

- De flesta av våra besökare är barn och unga. Det är deras framtid vi pratar om. Vi vet att de vill bidra med lösningar på vår tids utmaningar. För dom är det på riktigt. Teknik och naturvetenskap är ofta en del av lösningen. Det finns så mycket positivt att göra, säger Peter Skogh, museidirektör på Tekniska museet

Restaurangupplevelsen börjar redan i gången från entréhallen som bjuder på en resa där färgstarka animeringar på väggarna leder från teknik, atomer, kugghjul, ljudvågor, ettor och nollor till regndroppar, odling, jordbruk och grödor, skapat av konstnären Daniel Bjugård. I restaurangen omges besökaren av arkivmaterial och museiföremål med koppling till mat, innovation, hållbarhet och framtidsvisioner. Bakom interiör och design står Lomar Arkitekter som skapat en restaurangatmosfär med växtklädda väggar och inredning i regnbågens färger. Sittplatser finns av alla olika sorter – på trappavsatser med småbord, högre bord med barstolar, mindre bord för familjer och små sällskap, och stora ombonade sittgrupper.

Fakta:

Om Tekniska by Pontus
Tekniska by Pontus öppnar för allmänheten lördagen den 7 oktober 2017 klockan 12.00 i totalrenoverade lokaler som förutom modernisering fått plats för större kök, fler sittplatser och helt nya möjligheter för möten och event. Tekniska museet med projektledare Fanny Söderström Aupeix har arbetat fram grundkoncept och tema för restaurangen. Arkitektur och inredning har tagits fram tillsammans med Lomar Arkitekter och den konstnärliga utsmyckningen med Daniel Bjugård. Våren 2017 presenterades Pontus Frithiof och Nordrest som vinnare av upphandlingen av restauratör.

På menyn
Varje dag serveras en vegetarisk buffé, en fiskrätt och en kötträtt à 100 kr. Rabatterade priser till barnen. Råvarorna följer tremånaders-säsongerna där lokala råvaror är prioriterade. Därutöver finns en à la carte-meny som varierar efter säsong. Ett caféutbud med fikabröd, smörgåsar och brain food finns under hela öppettiden och på helgerna dukas en tacobuffé upp.

Öppettider
Tekniska by Pontus har samma öppettider som Tekniska museet, varje dag klockan 10-17 – onsdagar öppet till klockan 20. Lunch serveras mellan 11- 14.30. Under hela dagen serveras caféutbud såsom kaffe, fikabröd, smörgåsar och brain food.

Antal sittplatser
I restaurangdelen finns plats för ca 180 gäster. Vid högt besökartryck under helger och lov, eller stora inbokade evenemang kan intilliggande eventlokal öppnas med plats för ytterligare platser. Restaurang, eventlokal och kök har anpassats för ett mål på 500 000 årliga besökare till museet.

Om Nordrest
Restaurangföretaget Nordrest drivs av Thomas Dahlstedt och finns på ett flertal företagsrestauranger, skolor och krogar och arbetar alltid med en tydlig miljöpolicy.

Om Tekniska museet
Tekniska museet har runt 300 000 besökare varje år – varav hälften är barn och unga. Med ett nyöppnat science center, stora satsningar på pedagogisk verksamhet, och ett flertal stora besökarupplevelser siktar museet mot målet 500 000 besökare och att bli ett av de mest kreativa museerna i Europa.