TakeOver gör tjejkocksrestaurang på Pocket City i Stockholm 25 januari – 18 februari

TakeOver Sverigeturné, som drivs av Linn Söderström och Lisa Lönner Pulkkinen, tar över Pontus Frithiofs Pocket City i en hel månad 25/1-18/2. Det blir ett händelserikt program med allt från gästkockar, temadagar och temaveckor samt klassiker från turnén 2016 – alltid kvinnor i luckan. Under de här veckorna serveras gästerna mat av namn som Marie Skogsström, Titti Qvarnström, Sofia B Ohlson och många fler kockar från nätverket. En genuin tjejkocksrestaurang mitt i city för första gången.

Under hela månaden håller restaurangen öppet onsdag-lördag med TakeOverkockar i köket varje kväll. TakeOver-restaurangen serverar mellanstora rätter som kan ätas antingen som tre- eller femrättersmeny, alternativt som barmeny. Utöver dem som skapar menyer arbetar många kockar från nätverket i köket. Det blir den största uppvisningen av kvinnokockskompetens hittills. Här är det preliminära programmet (kan komma att ändras):

Onsdag 25 januari - torsdag 26 januari - Best of TakeOver Sverigeturné

Nya rätter och favoriter från alla stopp på turnén 2016, som besökt Ekstedt, Bloom in the Park, Koka, Pontus Atelier23, Smaka på Stockholm pop-up samt Guldgalan.

Fredag 27 januari – lördag 28 januari - Bloom in the Park besöker Stockholm

Restaurangen som drivs av Sveriges första kvinna med en stjärna i Guide Michelin, Titti Qvarnström, skapar rätter med inspiration från Bloom in the Park på TakeOver Pocket under ledning av Tittis kock Nicolina Karlsson. Tittis vanliga tema ”Expect the unexpected” är parollen.

Onsdag 1 februari - lördag 4 februari – Moderna kallskänksklassiker

Milana Seppänen och Frida Lindh från Eriksberg catering på Östermalm skapar en meny med sina tolkningar av klassiska rätter från kallskänken. Tidigare har de arbetet på bl.a. Grand Hôtel, Operakällaren och Berns.

Onsdag 8 februari – Marie Skogström, temameny

Torsdag 9 februari – Sofia B Ohlson, temameny VrÅ

Fredag 10 februari – TBA

Lördag 11 februari – TBA

Onsdag 15 februari – lördag 18 februari Husmor Lisa goes Stureplan

Lisa Lönner Pulkkinen som driver Husmor Lisa Fine Home Dining på Resarö i Vaxholm och också arbetar på Pontus Group lagar sin mat på egenodlat och skärgårdsproducerade råvaror.

-Vi är stolta över att ha gjort något sedan länge efterfrågat och nytt i krogsverige. Den naturliga fortsättningen är att erbjuda stockholmspubliken en restaurang med våra rätter från turnén och våra kockars egen mat. Detta tack vare ett positivt samarbete med Pontus Group, säger Lisa Lönner Pulkkinen som är ansvarig köksmästare under perioden.

Den populära lunchen drivs som vanligt av Pocket Citys ordinarie kockar. Pontus Frithiof har länge engagerat sig i frågan om fler kvinnor i köken.

-Vi är mycket glada över att kunna erbjuda vår restaurang och infrastruktur för att dessa kompetenta kvinnor ska synas som kockar, en mycket viktig branschfråga för att säkra personalförsörjning och arbetsmiljö, säger Pontus Frithiof.

TakeOver är en turné somdrivs av kockarna Linn Söderström och Lisa Lönner Pulkkinen och går ut på att kockar som inte är män - tar över köket på några av Sveriges bästa restauranger.TakeOver består av ett nätverk på över 150 yrkesverksamma kockar inom den högre gastronomin. Syftet är att driva en plattform för kvinnor att synas med sin matlagning, samt att vara ett nätverk för kockar och krögare i Sverige som vill förbättra sin jämställdhet. TakeOver har 2016 gästspelat på Ekstedt i Stockholm där det röktes och eldades rejält, haft en dag i Pop-Up-tältet på Smaka på Stockholm och i höstas besöktes Bloom in the Park, Koka i Göteborg samt Pontus Atelier23. TakeOver satte också menyn och lagade maten till Guldgalan med 1600 personer i november samt deltog i Musikhjälpen och drog in över 88 000 kronor till skolgång för barn i krigsdrabbade områden, en av de mest populära auktionerna i projektet.

TakeOver Pocket City är öppet onsdag-lördag 17-22 från 25/1-18/2 och ersätter Pocket City. Pocket City-lunchen görs av Pontus Group som vanligt. Så här bokar man bord:

E-post: pocketcity@pontusfrithiof.com

En vegansk meny finns under hela perioden, skapad av Linn Söderström, förboka gärna.

Kockar under TakeOver Pocket City (i bokstavsordning, fler tillkommer):

Aya Nielsen, kock på Pinchos i Göteborg

Ellinor Peterson Storm, kökschef på Granö Beckasin

Elvira Molin, ingenjörsstudent på KTH och kock på Shibumi/Esperanto.

Francine Tartari, Pastry Chef på SPiS

Fredrika Åström, student Grythyttan

Frida Lindh, kallskänka på Eriksbergs catering, tidigare på Operakällaren, Grand Hôtel och Berns

Isabelle Cederblad Hannula & Agnes Fällman, studenter Sthlm:s internationella restaurangskola

Katja Nyqvist, Årets fjällkock förra året, tidigare kökschef på Jazzköket, nu föräldraledig

Maja Hasselheim, Sous chef på Hollandia

Malidza Larsson, student Grythyttan

Milana Seppänen, kallskänkschef på Eriksbergs catering, tidigare på Operakällaren, Grand Hôtel och Berns

Lina Simoncelli, Souschef på Hillenberg.

Linn Söderström, frilans- och privatkock, kock-Linn, medgrundare av TakeOver

Lisa Lönner Pulkkinen – krögare och kökschef på Husmor Lisa Fine Home Dining, kock på Pontus Group, medgrundare av TakeOver

Nicolina Karlsson, kock på Bloom in The Park

Sanna Lithberg, konditorchef på Berns

Sofia B Olsson, Head chef på VrÅ

Titti Qvarnström, krögare och kökschef, Bloom in The Park

MED FLERA, ändringar kan och kommer förekomma.

För mer info eller pressbilder, kontakta:

Take Over Sverigeturné:

Linn Söderström, linn.soderstrom@icloud.com eller telefon +46 70 383 89 87