Det våras för teater på spanska i Göteborg

Göteborg har en stor spansktalande publik och intresset för spansk dramatik och spansktalande teater är minst lika stort. På fredag, 23 mars, har nybildade Teatro Eñes första uppsättning premiär. Projektet är ett första test i hur Possibilitas kan bygga en plattform för nyinflyttade artister och konstnärer.

Förberedelserna pågår för fullt på Cinnober Teater där nybildade spansktalande teatern Teatro Eñe gästspelar med deras första uppsättning. Juicio a una zorra (på svenska: Rävens dom) är nyskriven dramatik av Miguel del Arco som ger röst till Helena av Troja, ur den grekiska mytologin.

– Dramat är skrivet på ett strålande och intelligent sätt. Det har varit ett privilegium att jobba med monologen som uruppföredes 2011 på den klassiska teaterfestivalen i Mérida, där den vann flera priser, däribland Valle-Inclán Theatre Award, säger Joana Gallego som ger gestalt åt Helena på scenen.

I Miguel del Arcos version berättas historien utifrån Helenas perspektiv; hur och varför trojanska kriget startades, om hennes liv och kvinnans ställning.

– I monologen konfronterar Helena sina erfarenheter, hennes rädslor, hennes lustar och ger sin egen version av historien. Tiden är nu mogen att lyssna på Helena, efter så många år av tystnad, säger Ivan Rojas, föreställningens regissör.

Juicio a una zorra spelas tre gånger nästa helg på Cinnober Teater och två av föreställningarna är snart fullbokade. Intresset inför premiären och för bildandet av en spansktalande teater i Göteborg har varit oväntat stort.

– Vi har redan knutit en hel del viktiga kontakter på vår resa att etablera en konstnärlig plattform för nyinflyttade artister och kulturarbetare i Göteborg. Förhoppningsvis kan ännu fler spansktalande kulturarbetare knytas till projektet, där nu Teatro Eñe är först att blomma ut, säger Monika Wade, Possibilitas.

---

Possibilitas är mentor, support och inkubator för bildandet av Teater Eñe, en spansktalande teater i Göteborg. Projektet är större än att producera en föreställning. Det handlar också om kunna ge en plattform och stöd för konstnärlig drivkraft till inflyttade artister i Göteborg. Projektet blir också en metodutveckling och beskrivning av hur en sån plattform kan fungera för andra långsiktiga initiativ, av artister med utbildning och arbetslivserfarenhet inflyttade från andra länder. Syftet med projektet är även att locka ny publik och skapa möten mellan grupper som kanske vanligtvis inte möts på de kulturella arenorna i Göteborg.

---

Läs mer om Teater Eñe och biljettlänk till Juicio a una zorra.

Projektet stöds av Göteborgs Stad och Folkuniversitetet.

Presskontakt:
Jörgen Wade
jorgen@possibilitas.se

• Konst, kultur, underhållning

Possibilitas grundades 2015. Vi är ett scen- och eventproduktionsbolag, med känsla för både stora och små uppdrag. Vi söker finansiering och marknadsför den enskilde konstnären och publikutvecklar institutioners scener. Vi har även kompetens att projektleda och koordinera offentliga kulturarrangemang och större företagsevent.