Dala Demokratens chefredaktör i Zorns vargskinnspäls

Nu är det 150 år sedan konstnären Anders Zorn föddes. Detta firas under hela året på Zornmuseet i Zorns hemstad Mora och tack vare Post-Arts unika porträttkoncept kan vem som helst ta plats i en Zornmålning. Dala Demokratens tidigare chefredaktör Arne Höök lät sig tillexempel porträtteras rökandes i Zorns egen vargskinnspäls. Ett fint porträtt som finns att beskådas på Post-Arts webbsida och visst låter det roligt att bli förevigad i ett historiskt känt porträtt.

Porträttkonceptet att mixa klassiska mästarnas stilporträtt med dagens ansikten till ett tidlöst uttryck är Post-Art ensamt om. Zigge Holmgren är konstnären bakom idén och porträtten. Han har under sitt 35-åriga konstnärskap hunnit med att både arbeta med porträtt i olja och som fotografisk bild. En lång undersökning av porträttet som bild och konstverk så att den här mixen utvecklats är en naturlig följd av det.

Det är en rolig lek och flirt med roller där man kan bli allt ifrån Zorn kulla till grekisk gud. Och att det är många som vill träda in i en annan roll kan man se i Post-Arts galleri där både kända och okända ansikten syns. Bland de mer kända hittar man namn som Babben Larsson, Lasse Berghagen, Sissi Elvin, Robert Aschberg, Horace Engdahl och Jean-Pierre Barda.

Porträtt är både hållbara och trendriktiga i sin blandning av nytt och gammalt och de är exklusiva. Helt enkelt en inredningsdetalj som väcker intresse och ger upphov till samtal.

Porträtten levereras enkelt i rulle. Som kund får du givetvis vara med under hela den konstnärliga processen. När arbetet är klart och godkänt så printas verken med ljusbeständig färg på tålig konstnärsduk eller fint akvarell papper av hög kvalité.

För mer information kontakta Zigge Holmgren eller gå in i ateljé på nätet: www.post-art.se

Zigge Holmgren /POST-ART

• zorn jubileum
  • zorn
  • heminredning

Post-Art är ett litet konstnärsdrivet företag som har inriktat sig på porträtt. Basen är klassiska porträtt, utformade med digitala penslar som pigmentprintas med Giclée Fine Art teknik på högklassig canvas. Inom porträttkonceptet inryms också body-print och dna-art. Konstnären bakom porträtten heter Zigge Holmgren.

"Ett porträtt lyfter en människa ur vardagen. Det är en form av magi"