Bring investerar i teknologiselskapet Crossborderit

Bring, en del av Posten Norge, går in på ägarsidan i det svenska teknologiföretaget Crossborderit som har en viktig teknik som förenklar tull och avgiftshantering i international handel.

Andra deltagande investorer inkluderar bland andra Per Victor – grundaren av Firstvet, Clover Hill Holdings LTD. och MEI Invest.

Crossborderit (CBIT) erbjuder en SAAS-lösning inom global e-handel som hanterar tullar och avgifter vid inköpstillfället - förbetalda tullavgifter (Delivered Duty Paid, DDP). Oavsett operatör skapar CBIT en API-lösning som förbinder transportörer, e-återförsäljare, betalningsaktörer och mottagare. Resultatet är en totallösning som ger betalning av skatter och avgifter vid inköpstillfället, minskar köparens osäkerhet om totalpriset och bidrar till snabbare leveranser.

Brexit har ytterligare spätt på utmaningarna med gränsöverskridande handel, och den stundande borttagningen av lågvärdesgränser i Europa (1 juli) väntas även den sätta stor press på post- och logistikföretag när mångdubbla volymer jämfört med dagens, ska börja tullbehandlas.

- Crossborderit erbjuder en enkel lösning för post- och logistikföretag, som vi tror kommer minska friktionen i den globala e-handeln, - och göra international handel enklare, säger Siri Marie Hagen, SVP Venture & Portfolio management på Bring Ventures.

- Vi är glada över att ha ett så framtidsinriktat företag med bred kompetens inom post- och logistikområdet som Bring (Posten) till ägarsidan. Vi ser fram emot ett starkt och nära samarbete och bli en del av deras ekosystem, säger Damon Baca, medgrundare av CBIT.

CBIT riktar sig till postföretag, kurirföretag, e-handelsaktörer och alla som distribuerar produkter inom EU med IT-lösningar som förenklar transaktionsprocesser och förbättrar shoppingupplevelsen.

- Den komplicerade tullprocessen är utmanande, men lösbar, fortsätter han.

Teamet bakom Crossborderit är starkt och har stor kompetens inom global handel och tullhantering. En första version av lösningen finns redan på marknaden.

Grundare

Marcus Oliveira http://globaltradepro.com/marcus/