Bring investerar i Tise - ska göra det lättare att handla cirkulärt

Bring investerar i Tise - ska göra det lättare att handla cirkulärt

Bring, en del av Posten Norge-koncernen, kliver in som investerare i den norska second hand-plattformen Tise. Samtidigt går eBay Ventures och Nysnø Climate Investments in på ägarsidan.

Bring kommer satsa stort på cirkulärekonomi framöver, och investeringen i Tise är ett steg i den riktningen. Tillsammans med Tise vill den nordiska logistikaktören sänka tröskeln för att handla begagnat.

- Lösningar som främjar återbruk och cirkulärekonomi är ett viktigt satsningsområde för koncernen framöver. Om vi ska klara att minska miljöutsläppen i linje med parisavtalet måste vi skapa tjänster som gör det lättare att handla cirkulärt. Vi är övertygade om att vägen till ett mer hållbart samhälle kräver att det blir enklare att köpa och sälja begagnat över hela Norden. Plattformar som Tise förenklar övergången till en mer cirkulär ekonomi, säger Tone Wille, koncernchef i Posten Norge-koncernen.

Tise är en nordisk marknadsplats som vill göra det lättare att köpa och sälja begagnade kläder. På Tise handlas kläder främst mellan privatpersoner, men också företag kan sälja sina begagnade varor (Tise second chance). Tise grundades 2014 och appen som lanserades för sex år sedan har idag över 2,5 miljoner registrerade användare.

Sedan tidigare har Posten Norge och Tise ett samarbete kring fraktlösningar i Norge - där Tise användare kan sända sina varor med Norgespakken. Nu väljer Posten Norge-koncernen att investera i Tise genom Bring Ventures.

- Vi är ett nordiskt företag och att få in en stor nordisk logistikaktör blir viktigt i vår framtida expandering. Genom att få med oss Bring som investerare kan vi få tillgång till viktiga insikter när det gäller logistik och frakt, säger Eirik Rime, VD på Tise.

- Vi har en stark tro på att det här är ett område som står inför en stor tillväxt. Tise har på kort tid byggt upp en attraktiv plattform för köp och sälj av begagnade kläder - och lyckas göra det inspirerande och kul att handla begagnat. Teamet på Tise har stor kunskap och förståelse för sin målgrupp, vilket gör dom väl positionerade för att driva marknaden framöver. Vi ser fram emot att vara en del av Tise resa, säger Siri Marie Hagen på Bring Ventures

Om Tise
      Tise är en nordisk, snabbväxande marknadsplats för begagnade varor. Appen lanserades 2016 och har idag 2,5 miljoner registrerade användare. Fler än 150 000 personer är dagligen inne på marknadsplatsen.

Om Bring Ventures
      Bring Ventures är en del av Bring och Posten Norge-koncernen. Bring Ventures uppdrag är att investera i uppstartsföretag som driver innovation som är relevant för att nå koncernens överordnade mål. Tidigare har man bland annat investerat i startups som Crossborderit, Elonroad och Two.

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora företag i hela Norden. Bring hanterar paket, bud och gods – och kan även hjälpa till att installera den beställda tvättmaskinen, eller bära in den nya soffan och samtidigt ta med den gamla. Bring är en del av Posten Norge-koncernen, den fjärde största post- och logistikaktören i Norden. Koncernen har som mål att senast 2025 endast använda förnybar energi till sina fordon och fastigheter.