Att plocka tunga paket kan vara både enformigt och slitsamt. Men inte för en robot.

Bring testar robot på terminalen i Jönköping

Att plocka paket från lastpallar kan vara enformigt och slitsamt. Men inte för en robot. I Jönköping testar nu leveransföretaget Bring en hyrd robot från techbolaget Rebl Industries – en åtgärd som är unik i logistikbranschen.

Bring har vuxit kraftigt de senaste åren. Svenskarna handlar allt mer på nätet, och för att kunna leverera i tid behöver arbetet göras smartare och mer effektivt, utan att det drabbar medarbetares hälsa. För att ta sig an dessa utmaningar testas nu en ny lösning – med inhyrda robotar.

- Att köpa in robotar tar tid, men att hyra robotar från Rebl är en bra modell, och det gör att vi blir mer flexibla. Roboten kan med kort varsel ställa upp och gör dessutom jobb som på sikt kan vara slitsamt för en människa, säger Carl Johansson, distriktschef för Brings verksamhet i Jönköping.

Den nya hyr-modellen, "Robots-as-a-service", har väckt ökat intresse i Sverige på senare tid. En fördel med denna modell är att företag som hyr robotar kan dra nytta av dess fördelar utan att behöva göra en stor och ofta omständlig investering. Pilottestet Bring och Rebl gör på terminalen i Torsvik ger viktiga insikter för båda parter.

- Roboten som nu arbetar hos Bring ger oss flera viktiga insikter kring hur roboten fungerar i terminalmiljö. Tack vare projektet hos Bring vet vi nu att det går snabbt att komma på plats med nya robotar, men även att själva roboten är snabb. Därför tittar vi nu på hur vi kan skapa dubbelstationer, där roboten kan plocka från ytterligare en pall som ställs bredvid den första. Det kommer öka produktiviteten ytterligare, säger Alexander Westerling, VD för Rebl Industries.

På Brings stora terminal utanför Jönköping hanteras stora mängder paket varje dag. Varje timme ankommer flera tusen paket in på EU-pallar som ska lastas av. Den robot som just nu testas på anläggningen är av modellen Rebl Workmate.

Om Rebl Industries
      Rebl Industries bildades 2018 och har från kontoren i Skövde och Göteborg varit pionjärer inom Robots-as-a-service. De positiva effekterna av robotiseringen är kända. För arbetsmoment som är farliga, tråkiga eller monotona kan en robot både vara billigare och snabbare.