Bring utsatta för bedrägeriförsök och tipsar – så avslöjar du ett bluffmeddelande

Bring är just nu utsatta för ett stort bedrägeriförsök, där det skickas ut sms som ser ut att komma från Bring, men som i själva verket är bedrägeri. Många kunder har hört av sig till Bring och varit uppmärksamma på att det kan handla om bedrägeri. Bring vill med anledning av bedrägeriförsöken ge tips på vad som kännetecknar ett bluffmeddelande.

Bedrägeriförsöken går ut på att det skickas ut ett meddelande som säger sig komma från Bring, och där mottagaren uppmanas att uppdatera spårningen och betala en avgift för att få sitt paket. Bring skickar aldrig ut sms där kunderna uppmanas att betala. Om du är osäker på om ett mejl eller sms är äkta kan man alltid gå in "manuellt" på avsändarens webbsidor genom att skriva in adressen (i det här fallet www.bring.se) i webbläsaren.

- Vi ser att många är uppmärksamma och agerar helt rätt genom att kontakta oss när de får ett sms som verkar skumt. Men vi vill ändå uppmana alla att vara på sin vakt – tillvägagångssätten ändras snabbt, och många meddelanden ser väldigt äkta ut, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring.

Så kan du identifiera bedrägeriförsök:

• Vill avsändaren att du ska göra något?

• Ber den om användarnamn, lösenord, kreditkortsuppgifter eller annat liknande?

• Framkommer det av förfrågan att det är brådskande, att något kan gå fel om du inte gör något eller nämns någon form av vinst eller fördel för dig?

• Väntade du dig den här förfrågan eller kommer den "från ingenstans"?

• Kontrollera avsändarens adress och länkar: Om de är okända eller annorlunda kan det handla om en misstänksam förfrågan. Var observant: Adresser och liknande är enkla att förfalska, så bara för att avsändaradressen är korrekt är det inte ett tecken på att förfrågan är äkta.

• Om du ombeds verifiera dig med bankid ska du dra öronen åt dig. Att använda sig av bankid är ett vanligt bedrägeriförsök, och en verifiering bör alltid initieras av dig själv. Får du upp en okänd förfrågan ska du aldrig identifiera dig.

Om du misstänker att du har mottagit ett bluffmeddelande ska du inte klicka på några länkar, utan istället radera meddelandet.

Bring löser vardagslogistiken åt små och stora företag i hela Norden. Bring hanterar paket, bud och gods – och kan även hjälpa till att installera den beställda tvättmaskinen, eller bära in den nya soffan och samtidigt ta med den gamla. Bring är en del av Posten Norge-koncernen, den fjärde största post- och logistikaktören i Norden. Koncernen har som mål att senast 2025 endast använda förnybar energi till sina fordon och fastigheter.