Prisbelönt kampanj ökade antalet julhälsningar

Postens julkampanj och mediebyrån Starcom vann Grand Prix i kategorin "Årets Kampanj " på StockholmMediaAward förra veckan. Posten kan dessutom mäta framgången i antalet skickade julhälsningar, som ökade julen 2005. Totalt skickades 43,6 miljoner julhälsningar 2005, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med föregående år. Barnen fick också möjlighet att skriva brev till Tomten, som fick ca 200 000 brev från hela Sverige. Julkampanjens övergripande mål var att uppmuntra skickandet av julhälsningar under julen 2005. Temat "Låt Posten hjälpa till/Låt Posten krydda julen" syftade till att förvandla julstress till julstämning. Bland annat delade Posten ut tips och kom-i-håg-listor till hushållen inför julen. De som köpte två häften julfrimärken fick också en kryddpåse på köpet. Kampanjen lyfte även fram alternativet att handla julklapparna på internet, allt för att minska svenska folkets julstress. - Vi är stolta över att vi lyckades nå ut i en tid när mediebruset är som allra störst. Kampanjen bidrog till att vi för första gången på ett antal år lyckats vända trenden och öka antalet julhälsningar, säger Postens marknadsdirektör Lars Wirén. Juryns motivering vid prisutdelningen lyfte bland annat fram att Postens julkampanj arbetat integrerat och innovativt med gamla traditioner. - Postens framgångsrika julkampanj är ett resultat av en totalt integrerad kampanj kryddad med kreativa och effekthöjande medielösningar, säger Andreas Morne, mediestrateg på Starcom. Föreningen Sveriges Mediebyråer står bakom StockholmMediaAward, som delades ut den 10 maj i samband med Stockholm Media Week. För mer information, kontakta: Lars Wirén, marknadsdirektör Posten, tel. 08-781 74 55 Andreas Morne, Mediestrateg, Starcom, tel. 08-562 666 84 Postens presstjänst, tel. 08-23 10 10 Se bilder från kampanjen på: http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

• Transport