Kroppshållningen påverkar din hälsa mer än du anar…

Har du också blivit påmind om att sträcka på ryggen när du växte upp? Postures grundare och VD Emma Pihl berättar att hon och hennes bror växte upp med tjat från en välvillig föräldrar om att sträcka på ryggen vid matbordet, i tv-soffan och framför datorn. Som barn kändes förmodligen påpekande om att sträcka på ryggen som ett störningsmoment men låt oss titta närmare på hållningens betydelse.

Kroppshållningen är en tydlig spegling av hur du mår. Inte sällan är t.ex. huvudvärk, ryggont, dåligt humör och nedsatt lungkapacitet ett resultat av en dålig hållning.

René Caillet, Director of the Department of Physical Medicine and Rehabilitation, University of Southern California, drog slutsatsen att en hållning där huvudet är framåtskjutet ökar belastningen på din ryggrad med upp till 30 pund och minskar lungkapaciteten med upp till 30 %, vilket kan leda till hjärt- och kärl problematik. Han omnämnde också en relation mellan framåtskjutet huvud och matsmältningssystemet liksom kroppens endorfin produktion vilket påverkar smärta och upplevelsen av smärta. Din kroppshållning har alltså inflytande på hur du ser ut och hur du känner dig. (http://www.ibalanskiropraktik.se/Artiklar.html)

Genom att använda Posture regelbundet kan du påverka din hälsostatus och din utstrålning.

Posture- din hjälp för både skönheten och hälsans skull!

• emma pihl
  • ergonomi