Blogg: Solpark, ett modernt inslag längs E18

Solpark är ett ord som ännu inte funnit sin väg in i Svenska Akademins ordlista. Men mellan orden "solparasoll" och "solreflex" bör nog akademin reservera en plats till nästa år. I slutet av januari 2014 skall nämligen Kraftpojkarnas solpark vara färdig. Projektet genomförs tillsammans med vårt partnerföretag Mälarenergi, som förbundit sig att köpa all el som anläggningen producerar i 15 år framöver.

Solparken ligger längs E18, några kilometer öster om Västerås. I parken byggs 91 solföljare om vardera 72 kvadratmeter. På varje solföljare ryms 36 solcellspaneler. Totalt handlar det alltså om drygt 6500 kvadratmeter solceller, fördelat på 3 276 paneler. Årsproduktionen för anläggningen beräknas till 1,2 miljoner kWh, eller årsbeshovet för ca 400 lägenheter. Detta gör parken till Nordens största hittills.

Solföljarna är monterade med dubbla axlar som gör dem rörliga, på så vis följer de solen och utnyttjar instrålningen maximalt. Solföljarna skall bidra till att produktionen ökar med drygt 40 % jämfört med att ha fast monterade solceller.

Det ska bli intressant att se hur mycket solföljarna ökar produktionen i praktiken. Jag har läst flera utvärderingar där man inte nått upp i utlovad produktionsökning, och därtill haft en del mekaniska problem. Det återstår att se, men i vilket fall tycker jag det är häftigt att Kraftpojkarna satsar på detta fullt ut. Den totala investeringen uppgår till omkring 20 miljoner kronor.

Placeringen av parken, precis bredvid motorvägen, innebär att cirka 30 000 bilister dagligen kommer att passera förbi den. Garanterat ett mycket bra sätt att höja medvetenheten om solenergi. Någon gjorde liknelsen att parken kommer att se ut som ett stort fält med solrosor, som ändrar utseende i takt med att solen flyttar på sig.

Efter årsskiftet blir det spännande att köra bil till Västerås...

Läs mer på www.malarenergi.se och www.kraftpojkarna.se.

• Energi

• västerås