Jag ska elektrifiera hela världen lilla mamma, del 3 av 4

I denna bloggserie om elektrifiering av transportsektorn har jag i tidigare delar skrivit om den marina sektorn samt flygsektorn. Men låt oss nu återgå till våra vägar igen. Tyngre fordon har enligt många ansetts vara omöjligt att elektrifiera. Men även här är potentialen stor. Exempelvis har Mercedes-Benz utvecklat lastbilen Urban eTruck i liten skala för test hos sina kunder. Urban eTruck är en tre-axlad 25 tons lastbil med en räckvidd på 200 km som drivs av ett 212 kWh batteri och två stycken 125 kW elmotorer som ger ett vridmoment på 11 000 Nm. Batterierna laddas upp på 2-3 timmar med hjälp av en 150 kW-laddare med CCS-standard.

Även tyska MAN rapporterar att de jobbar på att ta fram eldrivna lastbilar som kommer att visas upp i slutet av året.

Ni har säkert också sett bilder på och hört talas om Nikola One, en 1000 häskrafters-monsterlastbil med 190 mils räckvidd. Den långa räckvidden möjliggörs med 320 kWh batteri samt vätgas.

Även större maskiner förväntas batterifieras. Detta är något som bland annat Volvo CE arbetat med och nu har man tagit fram autonoma och batterielektriska hjullastare som minskar utsläppen med 95 % och minskar kostnaderna med 25 %. Fordonet är fortfarande i konceptstadiet men det är mycket troligt att dessa maskiner blir verklighet inom några år.

Även motorsporten ser potentialen i elektrifiering. Förutom Formel E som funnits i två år så kommer nästa år även Redbull att ha en klass för eldrivna bilar i sin globala rallycrosstävling. Formel E har fördelen att bilarna inte för något oväsen, dessutom har de inga utsläpp vilket möjliggör att tävlingarna kan köras mitt i staden. Får ni chansen att besöka en Formel E-tävling så ta den! Det är en alldeles speciell upplevelse. I Europa körs tävlingarna i år i Paris 20 maj och i Berlin den tionde och elfte juni. Här kan ni se hur en Formel E-tävling kan se ut: https://youtu.be/nXmyE3S1Gls

Det är inte bara våra fordon som elektrifieras, alltfler prylar i våra hem blir batteridrivna, mer om detta i nästa avsnitt av bloggen.

Mazdak Haghanipour
Sakkunnig Elfordon & Laddinfrastruktur