​Bara en vecka kvar till Power Circle Summit!

Power Circle Summit samlar landets viktigaste beslutsfattare, påverkare och vägvisare för att lyfta tankar kring innovation, energiteknik, affärsmodeller och strategi. Om bara en vecka är det dags för årets upplaga att gå av stapeln hos Svenska Mässan, i Göteborg, parallellt med Elfack och eSmart! Bara ett fåtal platser finns nu kvar till konferensen, som i år har tema:

Hållbara lösningar för framtidens energianvändare – är teknik och opinion redo?

Analytikern och trendspanaren Anna Frankzén Starrin, alias“Robot-Anna” kommer tillsammans med Magnus Melander, alias “Mr IoT” att inleda dagen med en diskussion om hur Internet of Things håller på att förändra energibranschen i grunden. Vad krävs för att vinna kampen om energikunderna i den digitala revolutionen? I övrigt är programmet fullspäckat med spännande panelsamtal om bland annat digitalisering, smarta elnät, elektrifieringen av fordonssektorn och kundernas roll i framtidens energisystem.

Till programmet - eller se bifogat programblad.

Under dagen kommer Energimyndigheten och InnoEnergy också att ordna ett fartfyllt innovationsrace där 10 start-ups gör upp om äran och förstapriset på 100 000 kronor. I år har det varit svårt att välja ut tio finalister bland alla kvalificerade bidrag, enligt Andreas Stubelius på Energimyndigheten. Gemensamt för alla finalisterna är att de har en innovation på energiområdet, som också är skalbar och kan leda till en produkt man kan gå ut med på en global marknad.

De tio start-ups som har gått till final är:

Againity

Dunderon

Flue Gas Recovery

Greinon Engineering AB

Insplorion

Nodd AB

Ochno

Phoenix BioPower

Sea Twirl

Swedish Algae Factory

Läs fler nyheter och intervjuer med deltagare och aktörer inför årets PC Summit här