Charlotte Bergqvist ny ordförande för Power Circle

Charlotte Bergqvist har valts till ny ordförande för Power Circle, elkraftbranschens intresseorganisation. Hon har också utsetts till ordförande i föreningen Elkraftringen. Charlotte arbetar med havsbaserad vindkraft på wpd Offshore, och är också ledamot i styrelsen för Svensk Vindenergi.

Vid Power Circles och Elkraftringens årsmöte i Göteborg valde ett enhälligt årsmöte Charlotte Bergqvist till ordförande för verksamheten. Charlotte är utbildad civilekonom och har de senaste sju åren arbetat på wpd, ett företag med tyska rötter som projekterar vindkraft till havs och på land i Sverige. Charlotte har tidigare bland annat arbetat med den globala vindkraftsmarknaden som underleverantör på SKF, och är engagerad i styrelserna för Svensk Vindenergi och wpd Offshore.

-  Jag ser mycket fram emot ett fortsatt samarbete med Charlotte. Hon representerar den nya generationen i vår bransch, med stort engagemang och drivkraft. Detta passar väl in i vår organisation som aktivt försöker driva frågor i framkant av utvecklingen i branschen, säger Bo Normark, VD på Power Circle.

-  Det känns fantastiskt bra och ärofullt att få driva vidare utvecklingen i Power Circle, som jag tror är en betydelsefull aktör i dessa tider då mycket förändras i branschen. Min förhoppning är att jag, och övriga styrelsen, ska kunna vara ett bra stöd för kansliet. Jag ser fram emot att få sprida Power Circles budskap om el som en möjliggörare för hållbar utvecklig, i nära samverkan med våra partnerföretag, säger Charlotte Bergqvist.

På årsmötet valdes också Eva Kvist Östgren (ABB), Göran Hult (Fortum) samt Lina Bertling Tjernberg (Chalmers) till att ingå i styrelserna för Power Circle och Elkraftringen.

Övriga ledamöter i styrelserna är Per Laurell (Gävle Energi), Ulf Moberg (Svenska Kraftnät), Johan Söderbom (Vattenfall) samt Håkan Brynielsson (Regionförbundet i Kalmar Län).

För ytterligare information, kontakta:

Olle Johansson, projektledare. 070-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org.

• elkraftbranschen
  • power circle

Power Circle är elkraftbranschens intresseorganisation, främst verksamma inom områdena smarta nät, e-mobility och förnybar energi. Organisationen har ett 40-tal partnerföretag, som alla vill vara med och driva utvecklingen inom branschen framåt. Ett brett nätverk, engagerade partnerföretag och expertkunskaper inom våra områden samlas under parollen "Electricity for sustainable energy".