Hög tillväxt för laddbara fordon i augusti

Under augusti ökade antalet laddbara fordon i Sverige med 541, vilket är den näst högsta ökningen någonsin. Det totala beståndet uppgick i slutet av augusti till 6 355 fordon, fördelat på 3 708 laddhybrider, 1 805 eldrivna personbilar, 710 eldrivna lätta lastbilar samt 132 eldrivna fyrhjuliga mc.

De senaste 12 månaderna har antalet laddbara fordon ökat med imponerande 137 procent, och hittills i år med 97 procent. Givet att det skyndsamt efter valet kommer besked om supermiljöbilspremiens framtid, spår Power Circle att beståndet vid årsskiftet 14/15 kan uppgå till så mycket som 8 500 laddbara fordon.

Nytt för denna månad i Power Circle´s rapportering av elbilsstatistik i Sverige är en infografik, som snabbt ger den viktigaste informationen om laddbara fordon i Sverige. Senare under september lanseras också www.elbilsstatistik.se, som blir en webbportal där statistik om laddbara fordon och dess infrastruktur presenteras.

-  Den starka utvecklingen bland de laddbara fordonen fortsätter, men utgången i valet och beslutsamheten hos de som tar makten efter 14:e september blir avgörande för den mer långsiktiga utvecklingen. Det ser också ut som utbyggnaden av laddinfrastruktur börjar ta fart, ett bra exempel på det är Öresundskrafts ambitiösa satsning, säger Olle Johansson, VD Power Circle.

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (739 st) och Renault Kangoo (618 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (1 625 st) och Toyota Prius (986 st) vanligast. De flesta laddbara fordonen ägs av juridiska personer (83 procent), vilket är en trend som håller i sig. Den vanligaste kontakten på fordonen är fortfarande Typ1 (70 procent), följt av Typ2 (24 procent).

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta;

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på statistiken, kontakta;

Malin Hansson, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)70-280 31 61, malin.hansson@powercircle.org