Stor ökning av laddbara bilar i mars

Under mars ökade beståndet av laddbara bilar starkt, långt över genomsnittet för de senaste 12 månaderna. Ökningen med 1 270 bilar är den näst högsta någonsin. Totalt rullar nu 18 180 bilar med sladd i Sverige.

Efter rekordökningar i december (+1 618) har 2016 inletts försiktigt, med moderata ökningar i januari (+324) och februari (+624). I mars ökade takten igen, då 1 270 bilar tillkom under månaden vilket innebär ca 3,6 % av nybilsförsäljningen. Detta placerar Sverige bland de bättre länderna i Europa sett till andel laddbara bilar av den totala nybilsförsäljningen.

- Det är förstås glädjande att fler företag och privatpersoner väljer el som primärt drivmedel, och därmed gör en insats för minskade utsläpp av CO2, minskat buller och ökad energieffektivitet. Några procents marknadsandel är en bra början på resan mot en fossilfri personbilsflotta, men för att ytterligare påskynda omställningen måste det vara lätt att göra rätt, säger Olle Johansson, VD för Power Circle.

Power Circle har därför tillsammans med 2030-sekretariatet lämnat ett ambitiöst och väl genomarbetat förslag på ett nytt stödsystem för personbilar, ett s.k bonus-malussystem. Frågan utreds sedan ett knappt år tillbaka av en särskild utredare på uppdrag av regeringen.

- Jag hoppas att utredaren inspireras av vårt förslag och att man vågar vara tillräckligt ambitiös i utformandet av systemet, det krävs för att accelerera den nödvändiga omställningen mot fossilfri trafik. Regeringen har lovat ett nytt system på plats från början av 2017, men för att klara detta krävs handlingskraft och snabbhet. Kan regeringen leverera det? fortsätter Olle Johansson.

Förslaget från 2030-sekretariatet och Power Circle finns att läsa i sin helhet på http://2030-sekretariatet.se/bonusmalus/.

Under mars fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest bland de laddbara bilarna (+ 295). Bland de rena elbilarna ökade Tesla Model S (+153) och Nissan Leaf (+132) mest.

Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av februari fanns 2 036 laddpunkter fördelade på 581 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se).

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (1 702 st) samt Tesla Model S (1 474 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (5 347 st) och Volvo V60 (1 658 st) vanligast.

www.elbilsstatistik.se finns ytterligare information om det laddbara beståndet och laddinfrastrukturen i Sverige, inklusive grafer och andra visualiseringar av intressant statistik.

ELIS - Elbilen i Sverige

Power Circle publicerar varje månad utvalda delar av statistiken över beståndet av laddbara lätta fordon i Sverige. Statistiken sammanställs från en unik databas över Sveriges samtliga laddbara fordon (personbilar, lätta lastbilar och fyrhjuliga mc) och ger en mer heltäckande bild av elbilar och laddhybrider i Sverige än annan tillgänglig statistik. I databasen, som går att beställa i sin helhet, belyses bland annat olika laddstandarder, tekniska specifikationer specifika för elbilar och geografisk data för varje enskild bil, samt diverse prognoser. Informationen ger ett unikt beslutsunderlag då det kommer till uppbyggnad av lokal laddinfrastruktur, inköp av elfordon och marknadsöversikt.

För mer information, kontakta:

Olle Johansson, VD Power Circle AB

+46 (0)70-791 29 62, olle.johansson@powercircle.org

För engångsutdrag eller abonnemang på ELIS, kontakta;

Mazdak Haghanipour, Projektledare Power Circle AB

+46 (0)72-732 48 11, mazdak.haghanipour@powercircle.org