​"2017 kommer 30 procent av alla patienter använda applikationer"

​"2017 kommer 30 procent av alla patienter använda applikationer"

Anders Hedenros, CIO på Praktikertjänst, bloggar om vikten med att ligga i framkant av digitala lösningar och hur man kan minska avståndet mellan patient och vårdgivare.

E-hälsa, applikationer och innovationskraft

För några dagar sedan var jag på Digital Health Stockholm, ett event som samlade företag som arbetar med digitala hälsolösningar, och höll ett föredrag. Digital Health Stockholm drivs av STING (Stockholm Innovation & Growth), en inkubator som ökar möjligheterna för ambitiösa entreprenörer att gå från start-up-fas till framgångsrika internationella företag, tillsammans med Stockholm Science City, som främjar samarbeten mellan industri, universitet och hälso-och sjukvårdssektorn. Det var ett helt enkelt ett väldigt trevligt och intressant möte mellan teknik och hälsa.

Som gästtalare på mötet talade jag om hur vi i Praktikertjänst tänker kring digitala lösningar och ställde mig frågan: hur kan digitala lösningar bidra till en bättre vårdupplevelse för våra patienter? E-hälsa har under en tid varit ett ord som använts och där man länge sett många användbara utvecklingsmöjligheter. Trots det så kan jag tycka att mer borde hända!

Därför ligger vårt projekt med Young professionals helt rätt i tiden. Under resten av våren så kommer vi ha tre riktigt skarpa exjobbare på plats och utveckla något inom E-hälsa. Vi har inte velat ge några hårdare krav än så, för att inte ta död på någon kreativitet.

Under Digital Health Stockholm lyfte jag fram arbetet vi har gjort med att hitta tre duktiga exjobbare och hur vi har tagit fram projektet. Jag hoppas och tror att resultatet på deras arbete kommer ge Praktikertjänst flera positiva effekter i att nå våra patienter. Men också ge patienterna enklare att komma i kontakt med oss vårdgivare. Om två år kommer en av tre av våra patienter att använda mobila applikationer för att komma i kontakt med oss och andra vårdgivare, och då måste vi finnas där!